شورای ملی تصمیم  همراه و همگام با مردم آگاه ایران، برای تحقق خواسته‌های زیر تلاش و مبارزه می‌کند. 1- گذار کامل از جمهوری اسلامی با تکیه به جنبش‌های اعتراضی مردم، گذار خشونت پرهیز با حفظ حق دفاع مشروع. 2 – حفظ تمامیت ارضی کشور با تاکید بر نظام غیرمتمرکز . 3- جدایی دین از حکومت. 4 – فراخوان عمومی برای تشکیل مجلس مؤسسان. 5 – تلاش برای برپایی نظامی دموکراتیک و انتخابی  تعیین نوع حکومت با آرای مردم. 6 –  اجرای کامل اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته به آن، با تاکید بر رفع هرگونه تبعیض علیه زنان و برابری جنسیتی در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و مشارکت زنان در مدیریت جامعه، و نیز تاکید بر حفظ محیط زیست

بیانیه ۲۴ تشکل مستقل زنان برای مقابله با اعدام‌ها در ایران

2023-05-25

نوشته ای دیگر از ... the writer

Comments

 

چهارشنبه ۲۴ می ۲۰۲۳

 

۲۴ تشکل مستقل زنان ایرانی در بیانیه‌ای خواستار مقابله جامعه جهانی با اعدام‌های حکومتی در ایران شدند. این بیانیه می‌گوید بیش از ۶۰ نفر در هفته‌های اخیر و ۲۰۹ نفر در سال جاری در چارچوب “قتل‌های حکومتی” اعدام شده‌اند.

بیانیه‌ای با عنوان “اقدام مشترک تشکل‌های مستقل زنان ایرانی” با امضای ۲۴ تشکل زنان در کشورهای مختلف در روز ۲۴ مه (سوم خرداد) انتشار یافته است.

این بیانیه می‌گوید جمهوری اسلامی “از ابتدای به قدرت رسیدنش، از مجازات اعدام به عنوان ابزار تثبیت نظام سرکوبگر و زن ستیزش، از دادگاه‌های فرمایشی و چند دقیقه‌ای ابتدای انقلاب تا اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی، تا سرکوب کردستان، ترکمن صحرا، خوزستان و بلوچستان استفاده کرده است”.

این بیانیه اعدام‌ها در جمهوری اسلامی را به مثابه “قتل حکومتی” می‌داند که “برای جرائم سیاسی و برای خصوصی‌ترین روابط زندگی انسانی چون انتخاب مذهب و تعیین رابطه عشقی و جنسیت… که در قوانین شریعه جرم‌انگاری شده‌اند، به کار می‌رود”.

این بیانیه ضمن اشاره به اعدام بیش از ۶۰ نفر در هفته‌های اخیر و ۲۰۹ نفر در سال جاری میلادی می‌نویسد که تنها بیش از ۲۰ زندانی بلوچ با اتهامات مربوط به “جرایم مواد مخدر” اعدام شده‌اند که اقدام تلافی‌جویانه حکومت جمهوری اسلامی در مقابل مقاومت مردم بلوچستان و سایر ملل تحت ستم بوده است.

امضاکنندگان بیانیه می‌نویسند: «ما بیست و چهار تشکل مستقل زنان ایرانی نگران جان شش زندانی عرب به نام‌های: علی مجدم، محمدرضا مقدم، عدنان موسوی غبیشاوی، سالم موسوی آلبوشوکه، معین خنفری و حبیب دریس، محمد رامز رشیدی و سیدنعیم هاشم قتالی، دو کارگر افغانستانی به اتهام “حمله به شاهچراغ”، کامبیز خروت، شعیب میربلوچ‌زهی ریگی، منصور دهمرده، ابراهیم نارویی و دیگرانی هستیم که حکم اعدامشان در دست تائید دیوان‌عالی سرکوبگر رژیم است.»

این تشکل‌های بین‌المللی زنان ایرانی افزودند: «تلاش می‌کنیم با برپایی آکسیون‌های اعتراضی، با جلب حمایت از مجامع بین‌المللی حقوق بشر و تشکل‌های بین‌المللی زنان به مقابله با این قتل‌های حکومتی برخیزیم.»

بر اساس آمار سازمان عفو بین‌الملل درباره اعدام‌ها در سال ۲۰۲۲، جمهوری اسلامی ایران با دستکم ۵۷۶ مورد اعدام در صدر کشورهای جهان قرار دارد.

از میان امضاکنندگان این بیانیه می‌توان اشاره کرد به انجمن زنان ایرانی دالاس، انجمن زنان ایرانی-آلمانی کلن، انجمن زنان پرتو، انجمن زنان مونترال، انجمن زنان ایرانی ایتالیا، ائتلاف بین‌المللی علیه خشونت در ایران (ایکاوی)، کمیتهٔ زنان و مبارزه با تبعیض-همبستگی جمهوری‌ خواهان ایران، زنان کنشگر ایرانی در تبعید- برلین، کمیته زنان ضد سنگسار پاریس، دایره زنان ایرانی برای همکاری جهانی (ICWIN) و سازمان رهایی زن.

 

منبع – دویچه وله

پنج شنبه ۲۵ می ۲۰۲۳

برای انتشار در شبکه های اجتماعی

مقالات بیشتر از این نویسنده را می‌توانید با کلیک روی نام ایشان مشاهده کنید.

تازه ترین

با افزایش بحران معیشت؛ پرستاران در سه راهی خانه نشینی، تغییر شغل یا مهاجرت

با افزایش بحران معیشت؛ پرستاران در سه راهی خانه نشینی، تغییر شغل یا مهاجرت

جامعه پرستاری از تبعیض در پرداختی های نظام سلامت گلایه مند است. تعداد پرستارانی که مهاجرت کرده و در حال ترک کار و آماده‌شدن برای مهاجرت هستند هم در هر خبر با شمارش و عدد و رقم بیشتری نسبت به اخبار پیشین، به روزرسانی می‌شد. پرستارانی که در ناباوری کامل برای یک ساعت...

سال ۱۴۰۳ جمهوری اسلامی به تاریخ می پیوندد؟!

سال ۱۴۰۳ جمهوری اسلامی به تاریخ می پیوندد؟!

سالی پر از چالش، احتمال وقوع تحولات بزرگ و سرنوشت‌ساز برای جمهوری اسلامی تفسیر خبر هفته ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ تشدید حملات اسرائیل به مجامع اعضای سپاه پاسدران جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی بی وقفه در دوهفته اول سال ۱۴۰۳ ادامه داشته است. هم امروز (۱۳ فروردین) بیش از ۶...

گزارش خبری

گزارش خبری

فهم مردم ایران از دو گزاره فرهنگی ملیت و مذهب که هم اکنون در تضاد هم قرار دارند و مبانی پایه منتسب حاکی از آن است که مردم ایران پس از انقلاب مهسا به این نتیجه رسیده اند که کلا عطای مذهب را به لقای اش ببخشند و تلاش نمایند تا مبانی فرهنگی ملیت را پس از ۴۵ سال دوباره...

0 Comments

0 Comments