شورای ملی تصمیم  همراه و همگام با مردم آگاه ایران، برای تحقق خواسته‌های زیر تلاش و مبارزه می‌کند. 1- گذار کامل از جمهوری اسلامی با تکیه به جنبش‌های اعتراضی مردم، گذار خشونت پرهیز با حفظ حق دفاع مشروع. 2 – حفظ تمامیت ارضی کشور با تاکید بر نظام غیرمتمرکز . 3- جدایی دین از حکومت. 4 – فراخوان عمومی برای تشکیل مجلس مؤسسان. 5 – تلاش برای برپایی نظامی دموکراتیک و انتخابی  تعیین نوع حکومت با آرای مردم. 6 –  اجرای کامل اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته به آن، با تاکید بر رفع هرگونه تبعیض علیه زنان و برابری جنسیتی در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و مشارکت زنان در مدیریت جامعه، و نیز تاکید بر حفظ محیط زیست

طنین رسای “نه” مردم: گذار از نظام ولایت فقیه به سوی دموکراسی سکولار

2024-07-01

نوشته ای دیگر از شورای ملی تصمیم

Comments

نگاهی  به نتایج انتخابات

بار دیگر، در ٨ تیر ١۴۰۳، مردم ایران با عدم حضور خود در انتخابات، به صراحت “نه” قاطعی به نظام ولایت مطلقه فقیه و کارکردهای ضددموکراتیک آن گفتند. این “نه” قاطع، پیامد روشنی دارد: اکثریت قاطع مردم ایران خواهان تغییر و گذار از نظام فعلی به سوی نظامی مبتنی بر دموکراسی، سکولاریسم و احترام به حقوق بشر هستند.

تحلیل نتایج انتخابات

با وجود تلاش‌های رژیم برای القاء رقابتي بوىن انتخابات، نرخ مشارکت به پایین‌ترین حد خود در تاریخ جمهوری اسلامی رسید. این امر نشان‌دهنده بی‌اعتمادی عمیق مردم به نظام و نهادهای انتخاباتی آن است.

مردم با عدم مشارکت خود، به طور آشکارا نظام ولایت مطلقه فقیه و ایدئولوژی حاکم بر آن را رد کردند. این “نه” قاطع، پاسخی به سرکوب‌ها، نقض حقوق بشر،  فساد و اختلاس و انحصار قدرت در دستان اقلیت مذهبی است.

تلاش رژیم برای فریب مردم از طریق تقابل جناح‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرا، راه به جایی نبرد. مردم با عبور از این دوقطبی کاذب، خواهان تحولات بنیادی در ساختار سیاسی کشور هستند.

پیامدهای “نه” مردم

حجم بالای مشارکت منفی در انتخابات، نشان‌دهنده عدم اعتماد مردم به اصلاحات و ظرفیت عظیم جامعه برای تغییر و گذار است. این “نه” قاطع، گامی بلند در مسیر گذار از نظام استبدادی ولایت فقیه به سوی دموکراسی محسوب می‌شود.

موفقیت در گذار از نظام فعلی، نیازمند اتحاد و انسجام کلیه اقشار و گرایش‌های دموکراسی‌خواه در داخل و خارج از کشور است. جبهه متحدی باید شکل بگیرد که حول محور منافع ملی و خواسته‌های اکثریت مردم متحد شود.

برای گذار از نظام ولایت فقیه، نیازمند برنامه‌ای مدون و گام به گام هستیم. این برنامه باید شامل رهبری جمعی، کنگره ملی فراگیر، سازماندهی مردمی کارآمد، استراتژی‌های تبلیغاتی و ارتباطات بین‌المللی باشد.

چالش‌ها و راه‌حل‌ها

حکومت ولایت فقیه به طور قطع در برابر اراده مردم برای تغییر مقاومت خواهد کرد. سرکوب، ارعاب و تهدید، ابزارهای اصلی رژیم برای حفظ قدرت هستند.

وجود گرایش‌های مختلف فکری و سیاسی در جبهه مخالف می‌تواند چالشی برای انسجام و اتحاد باشد. گفتگوی سازنده، احترام متقابل و تمرکز بر منافع ملی، کلید عبور از این چالش است.

همکاری و همبستگی میان همه‌ی نیروهای، راست، میانه، چپ و اتنیک‌ها؛ همه‌ی تشکلهای سیاسی، صنفی و مدمی؛ ایرانیان داخل و خارج از کشور؛ برای گذار از نظام ولایت فقیه ضروری است. همگامی، همکاری، اشتراک‌گذاری دانش، تجربه و منابع، می‌تواند به تقویت جبهه مخالف کمک کند.

جمع‌بندی

“نه” قاطع مردم در انتخابات ١۴۰۳، نقطه عطفی در تاریخ ایران است. این “نه” آغازگر مسیری جدید به سوی دموکراسی، سکولاریسم و احترام به حقوق بشر است. این نشان دادن عدم مشروعیت و بی‌اعتبارسازی رژیم به تنهائی برای گذار از رژیم کافی نیست. با اتحاد، انسجام و برنامه‌ریزی دقیق، می‌توانیم از این فرصت تاریخی برای گذار از نظام ولایت فقیه و ساختن ایرانی آزاد، آباد و دموکراتیک مبتی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر استفاده کنیم.

هیئت تحریریه شورای ملی تصمیم

۱۰ تیر ۱۴۰۳ – ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴

برای انتشار در شبکه های اجتماعی

مقالات بیشتر از این نویسنده را می‌توانید با کلیک روی نام ایشان مشاهده کنید.

تازه ترین

خبر فوری: رضا شهابی و‌ حسن سعیدی، اعضای زندانی سندیکای کارگران شرکت واحد، آزاد شدند.

خبر فوری: رضا شهابی و‌ حسن سعیدی، اعضای زندانی سندیکای کارگران شرکت واحد، آزاد شدند.

۱۱ شهریور ۱۴۰۳: امروز بعد از ظهر، حسن سعیدی و رضا شهابی، اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که در اردیبهشت ۱۴۰۱ بازداشت و تا کنون بدون یک روز مرخصی در زندان اوین محبوس بودند، آزاد شدند. بنا به‌گفته وکلای ایشان، بدنبال نقض رای دادگاه در دیوان عالی...

همبستگی و اتحاد میان نیروهای اپوزیسیون

همبستگی و اتحاد میان نیروهای اپوزیسیون

اسماعیل مرادی موضوع همبستگی و اتحاد میان نیروهای اپوزیسیون ایرانی در خارج از کشور، از منظر علمی و جامعه‌شناختی، از چندین زاویه قابل بررسی است. در این تحلیل، به چالش‌های موجود و راهکارهای پیشنهادی پرداخته خواهد شد. ۱. چالش‌های فرهنگی و اجتماعی الف) فرهنگ گفتمان:یکی از...

گزارش

گزارش

تاوانی که اساتید و نخبگان کشور در حمایت از مطالبات اجتماعی می دهند در دولت سیزدهم، اخراج اساتید دانشگاه به دلایل مختلفی از جمله عدم همسویی با سیاست‌های دولت و حمایت از اعتراضات مردمی و دانشجویی صورت گرفته است. برخی از این اساتید به دلیل انتقاد از سیاست‌های دولت یا...

0 Comments

0 Comments