شورای ملی تصمیم  همراه و همگام با مردم آگاه ایران، برای تحقق خواسته‌های زیر تلاش و مبارزه می‌کند. 1- گذار کامل از جمهوری اسلامی با تکیه به جنبش‌های اعتراضی مردم، گذار خشونت پرهیز با حفظ حق دفاع مشروع. 2 – حفظ تمامیت ارضی کشور با تاکید بر نظام غیرمتمرکز . 3- جدایی دین از حکومت. 4 – فراخوان عمومی برای تشکیل مجلس مؤسسان. 5 – تلاش برای برپایی نظامی دموکراتیک و انتخابی  تعیین نوع حکومت با آرای مردم. 6 –  اجرای کامل اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته به آن، با تاکید بر رفع هرگونه تبعیض علیه زنان و برابری جنسیتی در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و مشارکت زنان در مدیریت جامعه، و نیز تاکید بر حفظ محیط زیست

گزارش سالانه دو نهاد حقوق بشری: اعدام‌ها در ایران ۷۵ درصد افزایش یافته است

2023-04-19

نوشته ای دیگر از شورای ملی تصمیم

Comments

سازمان حقوق بشر ایران و سازمان غیردولتی فرانسوی «با هم علیه مجازات اعدام» در گزارش مشترکی اعلام کردند که در سال گذشته میلادی در ایران ٥٨٢ نفر اعدام شده اند، رقمی که رشد ٧٥ درصدی نسبت به سال ٢٠٢١ را نشان می‌دهد.

دو سازمان حقوق بشری در کنفرانس خبری مشترکی که پنج‌شنیه ١٣ آوریل (٢٤ فروردین) در پاریس برگزار شد، پانزدهمین گزارش سالانه اعدام در ایران را ارائه کردند. بر اساس این گزارش، در سال گذشته میلادی تنها ٧١ مورد از اعدام‌ها (١٢ درصد) توسط منابع رسمی ایران اعلام شده‌اند. این در حالی است که در سال‌های ٢٠١٨ تا ٢٠٢١ به طور میانگین ٣٣ درصد از اعدام‌ها از سوی منابع رسمی اعلام شده بود.

٨٨ درصد از اعدام‌های شمارش شده در گزارش ٢٠٢٢، یعنی ٥١١ مورد اعدام، به طور رسمی اعلام نشده‌ است.

پانزدهمین گزارش سالانه اعدام در ایران با مقدمه آتنا دائمی، کنشگر مدنی سرشناس ایرانی، منتشر شده است. خانم دائمی در نوشته خود مجازات اعدام را «ابزار حفظ قدرت» توسط جمهوری اسلامی خوانده است. او ضمن تاکید بر ادامه مبارزه برای لغو مجازات اعدام، نوشته است: «خوشبختانه بخش بزرگی از جامعه به غیرانسانی بودن این مجازات و ناکارآمدی آن در بازدارندگی جرایم جنایی پی برده اند».

او همچنین خاطرنشان کرده که تلاش‌های دولت ایران برای مشروع جلوه دادن مجازات اعدام از نظر «شرعی و قانونی» شکست خورده است.

این گزارش توسط محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران که در نروژ مستقر است و رافائل شنویل-هازان، مدیر سازمان فرانسوی «با هم علیه مجازات اعدام»، ارائه شد.

اتهامات اعدام شدگان

در این گزارش آمده دست کم ٢٥٦ نفر (٤٤ درصد) از اعدام شدگان از متهمان مربوط به مواد مخدر بوده‌اند. همچنین ٢٨٨ مورد دیگر اعدام (٤٩ درصد) مربوط به متهمان پرونده‌های قتل بوده که این بالاترین آمار در ١٥ سال گذشته است.

در این گزارش همچنین اشاره شده دست کم ٦٢٤ زندانی که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند از طرف خانواده‌های قربانیان بخشیده شده‌اند.

این دو سازمان حقوق بشری در پایان گزارش سالانه خود خواستار اولویت دادن به نقض حقوق بشر در هرگونه مذاکره آتی با ایران شدند.

به نقل از رادیو فرانسه

۲۴ فروردین ۱۴۰۲

برابر با ۱۳ آپریل ۲۰۲۳

برای انتشار در شبکه های اجتماعی

مقالات بیشتر از این نویسنده را می‌توانید با کلیک روی نام ایشان مشاهده کنید.

تازه ترین

هموطن برای بازسازی واحدهای مسکونی و تجاری خسارت دیده‌ی  سیل‌ در سیستان و بلوچستان کمک کنید

هموطن برای بازسازی واحدهای مسکونی و تجاری خسارت دیده‌ی  سیل‌ در سیستان و بلوچستان کمک کنید

بر اثر بارندگی شدید و سیل  بر راه‌های مواصلاتی، واحدهای مسکونی و تجارتی استان سیستان و بلوچستان خسارت‌های سنگین وارد شده است. علاوه بر جاده‌ها، بیش از۳۰۰ واحد مسکونی کامل تخریب شده و ۱۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده، نیازمند تعمیر هستند. شورای ملی تصمیم تا کنون در حد...

اهمیت ویژه، تعامل و  همگرایی مابین  فعالین اجتماعی – سیاسی(تشکل های اجتماعی) با فعالین سیاسی- حزبی( احزاب سیاسی)

اهمیت ویژه، تعامل و  همگرایی مابین  فعالین اجتماعی – سیاسی(تشکل های اجتماعی) با فعالین سیاسی- حزبی( احزاب سیاسی)

🔺در سایه تغییر و تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در طول نزدیک به ۴۵ سال حاکمیت رژیم جمهوری اسلامی، موج وسیعی از فعالین اجتماعی -  سیاسی به طور اعم در داخل کشور و بطور اخص در خارج از  کشور از دل جنبش ها و خیزش های اجتماعی پای به عرصه عمومی(سیاست) نهادند. این...

بهاره هدایت: امیدواریم روند درمانی از شنبه آینده از سرگرفته شود

بهاره هدایت: امیدواریم روند درمانی از شنبه آینده از سرگرفته شود

بهاره هدایت ارسال بهاره هدایت، فعال سیاسی و کنشگر حقوق مدنی٬ روز پنجشنبه ۱۷ فروردین ماه در پستی اینستاگرامی تاکید کرد که توقف حکم او تا ۲۲ فروردین ماه تمدید شده‌است. خانم هدایت به مناسبت تولد چهل و سه‌سالگی خود، در یادداشتی تاکید کرده‌است که به به دلیل تعطیلات نوروز و...

0 Comments

0 Comments