شورای ملی تصمیم  همراه و همگام با مردم آگاه ایران، برای تحقق خواسته‌های زیر تلاش و مبارزه می‌کند. 1- گذار کامل از جمهوری اسلامی با تکیه به جنبش‌های اعتراضی مردم، گذار خشونت پرهیز با حفظ حق دفاع مشروع. 2 – حفظ تمامیت ارضی کشور با تاکید بر نظام غیرمتمرکز . 3- جدایی دین از حکومت. 4 – فراخوان عمومی برای تشکیل مجلس مؤسسان. 5 – تلاش برای برپایی نظامی دموکراتیک و انتخابی  تعیین نوع حکومت با آرای مردم. 6 –  اجرای کامل اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته به آن، با تاکید بر رفع هرگونه تبعیض علیه زنان و برابری جنسیتی در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و مشارکت زنان در مدیریت جامعه، و نیز تاکید بر حفظ محیط زیست

دوم اسفند روز «زبان مادری» مبارک باد

2024-02-23

نوشته ای دیگر از شورای ملی تصمیم

Comments

در تقویم جهانی ۲۱ فوریه برابر با دوم اسفند روزی است که از طرف یونسکو به عنوان «روز جهانی زبان مادری» نامگذاری شده‌است. هدف از این روز ترویج چند زبانی به عنوان یک ابزار حیاتی برای روابط اجتماعی و توسعه جهانی عنوان شده است. به گفته سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، توسعه آموزش و یادگیری با کیفیت با استفاده از فنآوری آموزشی، راهی است که می‌تواند جهان را به سمت آموزش چند زبانه هدایت کند.

زبان اصلی ترین ابزار ارتباطی است که نقش مهمی در نظام آموزشی هر کشور دارد. محققین امور آموزش باور دارند که برای کودکان ایرانی «دوگانه زبان مادری و زبان رسمی» باعث شده تا بدو ورود کودکان در مراکز آموزشی همیشه با احساس «نبود امنیت، نداشتن اعتماد به نفس و ترس…» همراه باشد. این در حالی است که یکی از خطرات معنوی انسانها در جامعه از دست رفتن فرهنگ‌های گوناگون و یا استحاله آنان به دلیل نادیده انگاری فرهنگی توسط قدرت مستقر می باشد.

نیاز به آموزش زبان مادری و استفاده روشمند یادگیری برای حفظ زبانها و گویش ها، از عمده ترین عوامل تاثیرگذار بر تحولات فرهنگی هر کشوری است. خصوصا در جامعه ایران که از تاریخ هفت هزار ساله برخوردار می باشد و ترکیب ملی آن به دهها زبان و صدها گویش گره خورده است. در این رابطه منابع مستند تائید می کنند در ایران بیش از ۷۶ زبان زنده وجود دارد. و این درحالی است که حدود ۲۰ زبان و گویش در معرض نابودی و انقراض کامل قرار دارد.

با توجه به تحولات ساختاری پیش روی در جامعه ایران و مرحله فروپاشی سیاسی حکومت جمهوری اسلامی، و نیز توجه افکار عمومی مردم به حوزه منابع دموکراتیک و کثرتگرا، اکثر مردم ایران باور دارند که رفع تبعیض از زبانها و توجه ویژه حکومت آینده به حفظ تفاوتهای فرهنگی در اعتلای نظام آموزشی و حوزه عمومی از بنیادهای دموکراسی است که حمایت مردم ایران را در پشت خود دارد. در این رابطه «بر اساس نظرسنجی موسسه گمان که در ماه فروردین منتشر شده، ۶۵ درصد از جامعه آماری با تدریس زبان مادری در مدارس در کنار زبان فارسی موافق هستند… این نظرسنجی همچنین ناظر به این باور است که حدود ۸۴ درصد جامعه، زبان فارسی را بهترین گزینه برای زبان مشترک یا میانجی در ایران می‌دانند.

شورای ملی تصمیم با تاکید به مبانی حقوق بشری و نظر به اهمیت تحولات فرهنگی در دنیای مدرن و آینده کشور ایران، یکی از راههای برون رفت از بحرانهای کنونی فرهنگی کشور را توجه به ساختار چندفرهنگی در کنار حمایت از زبان مادری و حفظ و توسعه فرهنگ‌ها و هنرهای قومی می داند.

در ایران دموکراتیک و سکولار آینده که پایبند به اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و میثاق‌های پیوست آن است، به موازات حمایت زبان‌ها و فرهنگ‌های گوناگون، زبان فارسی به عنوان زبان مشترک و همبستگی‌بخش همه‌ی مردم ایران در سراسر کشور و در تمام دوران تحصیل تدریس خواهد شد. دانش آموزان ما همراه آموزش زبان مادری، زبان فارسی را به عنوان زبان ملی و زبان انگلیسی را به عنوان زبان بین‌المللی خواهند آموخت.

با گسترش زبان‌های مادری و فرهنگ‌ها و هنرهای قومی، نزدیکی، تفاهم و همبستگی همگانی مردم ایران را تقویت کنیم.

شورای ملی تصمیم

۲ اسفند ۱۴۰۲

۲۱ فوریه ۲۰۲۴

برای انتشار در شبکه های اجتماعی

مقالات بیشتر از این نویسنده را می‌توانید با کلیک روی نام ایشان مشاهده کنید.

تازه ترین

شاد باش روز جهانی کارگر به جنبش صنفی مزدبگیران ایران و جهان

شاد باش روز جهانی کارگر به جنبش صنفی مزدبگیران ایران و جهان

تحولاتی که پس از جنبش های دهه اخیر خصوصا از ۱۳۹۶ درجامعه جنبشی ایران به وقوع پیوست، نشان از ورود جامعه صنفی به یک مرحله وسیع مبارزاتی دارد. مرحله ای که در پیوستگی جنبش های چندگانه صنفی و هم آوازی مطالبات محوری در مرحله عبور از حکومت جمهوری اسلامی وارد فاز تازه...

صدای توماج را نمی توانید خاموش کنید

صدای توماج را نمی توانید خاموش کنید

او نماد مقاومت مردم است      دادگاه انقلاب اصفهان در اقدامی بی سابقه،  پنجم اردیبهشت 1403، حکم اعدام توماج صالحی، خواننده "رب اعتراضی" را با اتهامات پوچ معاونت در بغی، تبلیغ علیه نظام ودعوت به آشوب، صادر کرده است. صدوراین حکم چیزی نبست جز نشان...

اعدام قتل حکومتی است.

اعدام قتل حکومتی است.

حکومت اصلی ولایت فقیه و سپاه و دولت ظاهری رئیسی و مجلس گوش به فرمان قالیباف، ناتوانی خود را در پاسخگوئی به خواست‌ها بر حق میلیون‌ها ایرانی زیر خط فقر برای نان، مسکن و  آزادی، با اعدام‌ها پاسخ می‌دهند. جان ‎رضا (غلامرضا) رسایی، توماج صالحی، مجاهد کورکور، عباس دریس...

0 Comments

0 Comments