شورای ملی تصمیم  همراه و همگام با مردم آگاه ایران، برای تحقق خواسته‌های زیر تلاش و مبارزه می‌کند. 1- گذار کامل از جمهوری اسلامی با تکیه به جنبش‌های اعتراضی مردم، گذار خشونت پرهیز با حفظ حق دفاع مشروع. 2 – حفظ تمامیت ارضی کشور با تاکید بر نظام غیرمتمرکز . 3- جدایی دین از حکومت. 4 – فراخوان عمومی برای تشکیل مجلس مؤسسان. 5 – تلاش برای برپایی نظامی دموکراتیک و انتخابی  تعیین نوع حکومت با آرای مردم. 6 –  اجرای کامل اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته به آن، با تاکید بر رفع هرگونه تبعیض علیه زنان و برابری جنسیتی در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و مشارکت زنان در مدیریت جامعه، و نیز تاکید بر حفظ محیط زیست

گزارش تفصیلی- موضوعی حقوق بشر هه‌نگاو طی سال ۲۰۲۳

2024-01-04

یکشنبه- ۱۰ دی ۱۴۰۱

گروه خبر کمیسیون رسانه شورای ملی تصمیم بنا به روش گذشته به بازنشر گزارشات سازمانهای حقوق بشر در رابطه با وضعیت کنشگران ایران در داخل کشور ادامه می دهد. بنا به این رویه گزارش زیر بازنشر می یابد.

گروه خبر کمیسیون رسانه شورای ملی تصمیم

طبق گزارشات این سایت قرار است تا درباره هر یک از موضوعات زیر در روزهای آتی جداگانه منتشر خواهد شد.

اجرای حکم اعدام دست‌کم ۸۲۳ زندانی

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی سال ۲۰۲۳ دست‌کم حکم اعدام ۸۲۳ زندانی در زندان‌های مختلف ایران اجرا شده است که هویت کامل ۶۶۷ نفر از آنها برای هه‌نگاو احراز شده است.

از مجموع زندانیانی که اعدام شده‌اند ۳۱ نفر به اتهام فعالیت‌های سیاسی، مذهبی و شرکت در اعتراضات و جنبش ژن ژیان ئازادی و آبان ۹۸ اعدام شده‌اند که ۹ نفر از آنها زندانیان کُرد بوده‌اند. با استناد به آمار هه‌نگاو، در سال گذشته دست‌ حکم اعدام دست‌کم ۱۷۹ زندانی بلوچ معادل ۲۱.۵٪ کل اعدامی‌ها و ۱۵۱ زندانی کُرد معادل ۱۸.۵٪ کل موارد  اعدام شده‌اند. همچنین ۵۴ زندانی تُرک، ۴۸ زندانی لُر و ۲۸ زندانی تبعه افغانستان اعدام شده‌اند.

همچنین در سال گذشته حکم اعدام دست‌کم ۲۲ زن و ۵ کودک مجرم که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده بودند، در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران اجرا شده است. در سال گذشته بیشترین زندانیان به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر اعدام شده‌اند. حکم اعدام ۴۶۸ زندانی که معادل ۵۷٪ کل آمار می‌باشد، به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر اجرا شده است. ۲۸۴ زندانی نیز به اتهام قتل عمد اعدام شده‌اند.

کشته و زخمی شدن دست‌کم ٣٣٣ کولبر

با استناد به آمار هه‌نگاو، طی سال ۲۰۲۳ میلادی کشتار کولبران نسبت به سال‌های گذشته با افزایش چشمگیری روبرو بوده به نحوی که ۴۱ کولبر و کاسبکار کشته شده و دست‌کم ٢٩٢ کولبر نیز زخمی شده‌اند. از مجموع کولبرانی که قربانی شده‌اند ۸۶.۵٪ (۲۷ کشته و ۲۵٩ زخمی) با شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران کشته و یا زخمی شده‌اند و بقیه موارد در اثر انفجار مین و سوانح طبیعی نظیر، بهمن، سرمازدگی و… بوده است.

همچنین، یک کولبر ۱۶ ساله با شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی کشته شده و ۲۵ کودک کولبر دیگر نیز در سال گذشته زخمی شده‌اند. بیشترین کولبران که ۱۷٩ مورد می‌باشد در مرزهای استان کُردستان (سنه) قربانی شده‌اند و پس از آن در استان کرمانشاه (کرماشان) که ۱۳۸ کولبر کشته و یا زخمی شده‌اند.

وضعیت زندان‌ها در سالی که گذشت

در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۳۴ زندانی در زندان‌های ایران جانشان را از دست داده‌اند که ۱۱ مورد آنها زیر شکنجه جان باخته‌اند. از ۱۱ زندانی که زیر کشنجه جانشان را از دست داده‌اند ۸ نفر زندانیان کُرد، ۲ نفر بلوچ و یک نفر نیز لر بختیاری بوده است. همچنین ۷ زندانی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی و تعلل در انتقال به مراکز درمانی و همچنین مسمومیت و خودکشی و درگیری با دیگر زندانیان جانشان را از دست داده‌اند. بیش از ۲۷٪ زندانیانی که طی سال گذشته جانشان را از دست‌داده‌اند معادل ۹ مورد زندانیان سیاسی بوده‌اند که ۵ نفر از آنها زندانیان کُرد، ۲ نفر بلوچ، و دو زندانی لر بختیاری و گیلک نیز جانشان را از دست داده‌اند.

بازداشت‌های غیرقانونی و خودسرانه، احراز هویت ۲۳۴۲ نفر

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۲۳۴۱ شهروند که هویت کامل‌آنها برای هه‌نگاو احراز شده است توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و یا ربوده شده‌اند. از مجموع افراد بازداشت شده ۱۰۲۵ نفر معادل ۴۲.٪ شهروندان کُرد و ۶۰۷ نفر معادل ۲۶٪ شهروندان بلوچ بوده‌اند. همچنین ۹۴ شهروند لُر و ۸۷ شهروند تُرک نیز در سال گذشته بازداشت شده‌اند.

همچنین ۲۱۴ کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال بازداشت شده‌اند که ۱۴۲ نفر از آنها شهروندان بلوچ، ۵۴ نفر کُرد و ۱۶ مورد دیگر از دیگر مناطق ایران بوده‌اند. از مجموع کل بازداشتی‌ها ۳۲۳ نفر زن، ۶۳ نفر معلم و استاد دانشگاه، ۴۵ نفر دانشجو و ۱۰۹ نفر نیز از اعضای خانواده‌های دادخواه بوده‌اند. طی سال گذشته دست‌کم ۱۸۴ فعال مذهبی بازداشت شده‌اند که ۹۰ نفر از آنها فعالین بهایی بوده و بقیه فعالین اهل سنت در کُردستان، اهواز، بلوچستان و چند شهروند مسیحی، یهودی و پیرو آیین یارسان نیز بازداشت شده‌اند.

صدور حکم اعدام برای ۲۱ فعال سیاسی و حبس و شلاق برای ۵۴۷ فعال سیاسی، مذهبی و مدنی در سال ٢٠٢٣ دست‌کم ۵۶۸ فعال سیاسی، مذهبی و مدنی توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران محاکمه و به حبس، اعدام  یا شلاق محکوم شده‌اند. از این تعداد ۲۱ نفر به اعدام محکوم شده‌اند.

از مجموع ۲۱ شهروندی که به اعدام محکوم شده‌اند دو نفر از آنها که زندانیان گیلک بوده‌اند به نام‌های مهدی محمدی‌فرد و جواد روحی حکم آنها توسط دیوان عالی کشور نقض شده که جواد روحی بعدها به طرز مشکوکی در زندان جانباخت. از ۱۸ زندانی دیگر دست‌کم ٧ مورد زندانیان سیاسی کُرد هستند که به اعدام محکوم شده‌اند. نسرین نمازی زندانی سیاسی تُرک نیز به اعدام محکوم شده بود که حکم وی آخری روزهای سال ۲۰۲۳ اجرا شد.

همچنین ۱۳ نفر از زندانیان به اتهام شرکت در جنبش ژن ژیان ئازادی به اعدام محکوم شده‌اند که حکم دو نفر از آنها نقض و حکم ۶ نفر دیگر نیز اجرا شده است. با استناد به آمار هه‌نگاو، دست‌کم ۵۴۷ فعال سیاسی، مدنی و مذهبی نیز توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به حبس، شلاق و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده‌اند. بیش از ۴۰٪ فعالینی که به حبس و شلاق محکوم شده‌اند شهروندان کُرد بوده‌اند، که ۲۱۶ مورد می‌باشد. ۱۰۴ نفر از دیگر اقلیت‌های ملی و اتنیکی از جمله شهروندان ترک‌ آذری، بلوچ‌، عرب، لُر بختیاری و گیلک بوده‌اند. همچنین در میان اقلیت‌های مذهبی نیز بیشترین موارد با ۶۴ مورد شهروندان بهایی بوده‌اند. این ۵۴۷ فعال در مجموع به اتهام فعالیت‌های سیاسی، مذهبی، مدنی، زیست‌محیطی و صنفی به دو هزار و ۹۴ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند و ۵۰ نفر از آنها از جمله ۳۷ فعال کُرد جمعاً به ۲۵۴۷ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. همچنین ۳۰ نفر از آنها علاوه بر حبس تعزیری و شلاق جمعاً به ۹۴ سال حبس تعلیقی نیز محکوم شده‌اند.

طی سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۵ کودک توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به حبس و شلاق محکوم شده‌اند که تمامی آنها از شهروندان کُرد بوده و ۱۴۴ زن نیز به حبس و شلاق محکوم شده‌اند که معادل ۲۵.۵٪ کل فعالینی می‌باشد که به حبس و شلاق محکوم شده‌اند.

کشته شدن ١٢٢ زن در سالی که گذشت

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی سال ۲۰۲۳ میلادی قتل دست‌کم ١٢٢ زن در تمام ایران ثبت شده است که ۳۹ مورد آنها معادل ۳۲٪ قتل‌هایی بوده که تحت عنوان هر آنچه ناموس خوانده می‌شود انجام گرفته است. بر طبق این آمار، بیشترین زنان در استان‌های تهران، البرز، آذربایجان‌غربی (ارومیه)، کرمانشاه (کرماشان) و فارس کشته شده‌اند.

همچنین، بیشترین زنانی که کشته شده‌اند توسط همسر، همسر سابق، پدر، برادر و یا دیگر اعضای نزدیک خانواده به قتل رسیده‌اند.

منبع- سازمان حقوق بشری هەنگاو

 hengaw.net.www

برای انتشار در شبکه های اجتماعی

مقالات بیشتر از این نویسنده را می‌توانید با کلیک روی نام ایشان مشاهده کنید.

تازه ترین

رهایی، برخلاف میل اربابان قدرت، تنها نیست؛ گرچه خونین است.

رهایی، برخلاف میل اربابان قدرت، تنها نیست؛ گرچه خونین است.

همیشه انتخاب کردن بین رهایی و بردگی پیچیده و خوف انگیز است. در وضعیت موجود که خشونت سروری می کند، این انتخاب رخداد آفرین است.رخدادی که خشونت را از سروری به زیر می کشد و آزادگی خود را می نماید، حتی برای دقیقه ای!دقیقه ای که انسان را و بودن در ساحت انسانی را معنا می...

یک سند محرمانه از تعرض جنسی به نیکا شاکرمیو جزئیات قتل او به دست نیروهای امنیتی ایران پرده برداشت

یک سند محرمانه از تعرض جنسی به نیکا شاکرمیو جزئیات قتل او به دست نیروهای امنیتی ایران پرده برداشت

توجه: این گزارش ممکن است برای بعضی مخاطبان آزاردهنده باشد نویسنده گان؛ گروه تحقیقاتی بی‌بی‌سی آی برترام هیل، آیدا میلر و مایکل سیمکین اسنادی که سرویس جهانی بی‌بی‌سی به دست آورده و تایید شده حاکی از آن است نیکا شاکرمی، دختر نوجوان شرکت کننده در اعتراضات ۱۴۰۱، پس از...

گزارش

گزارش

تلاطم در فضای آکادمیک ایران؛ این بار دانشجویان «انقلاب فرهنگی» می‌کنند این گزارش درباره مدل جدید سرکوب در دانشگاه‌های ایران و مقاومت دانشجویان درباره محدودیت‌های فزاینده حکومت علیه دانشجویان و دانشگاه‌ها و علیه آن‌ها است. اگر جمهوری اسلامی در دهه ۱۳۶۰ با تعطیلی...

0 Comments

0 Comments