شورای ملی تصمیم  همراه و همگام با مردم آگاه ایران، برای تحقق خواسته‌های زیر تلاش و مبارزه می‌کند. 1- گذار کامل از جمهوری اسلامی با تکیه به جنبش‌های اعتراضی مردم، گذار خشونت پرهیز با حفظ حق دفاع مشروع. 2 – حفظ تمامیت ارضی کشور با تاکید بر نظام غیرمتمرکز . 3- جدایی دین از حکومت. 4 – فراخوان عمومی برای تشکیل مجلس مؤسسان. 5 – تلاش برای برپایی نظامی دموکراتیک و انتخابی  تعیین نوع حکومت با آرای مردم. 6 –  اجرای کامل اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته به آن، با تاکید بر رفع هرگونه تبعیض علیه زنان و برابری جنسیتی در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و مشارکت زنان در مدیریت جامعه، و نیز تاکید بر حفظ محیط زیست

عضویت سازمان دموکراتیک یارسان در پیمان همکاری

2024-09-08

نوشته ای دیگر از پیمان همکاری

Comments

جامعه یارسان یکی از گروه‌های اجتماعی است که بیش از ۱۲۰۰ سال در برابر سلطه سیاسی و ایدئولوژی تبعیض‌آمیز اسلام سیاسی مقاومت کرده است. ایران، از آغاز شکل‌گیری به‌عنوان یک امپراتوری، همواره از تنوع فرهنگی، اتنیکی و مذهبی برخوردار بوده و این تنوع به غنای تمدن بزرگ ایران در جهان کمک کرده است. جامعه یارسان در جریان انقلاب ۱۳۵۷ به‌خوبی متوجه شد که گسترش نفوذ اسلام سیاسی می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری برای گروه‌های اجتماعی با ارزش‌های متفاوت از تشیع به همراه داشته باشد. خاطره جمعی از اعدام تیمور بانیارانی در میدان سبزه‌ کرمانشاه در دوره قاجار هنوز در ذهن یارسانیان زنده بود.

در زمان انقلاب مشروطه ۱۹۰۵-۱۹۰۶، جامعه یارسان از تلاش‌های کوچک به سوی سکولاریسم استقبال کرد، اما متأسفانه این حرکت‌ها به دیکتاتوری منجر شد. با این حال، در همان دوران، سکولاریسم مدنی و ملی اندکی از رنج‌های این جامعه کاست. در جریان انقلاب ۱۳۵۷، جامعه یارسان به‌صراحت با تأسیس جمهوری اسلامی مخالفت کرد، موضعی که در آن زمان به‌ویژه در میان نیروهای سیاسی چپ و راست که به‌طور ناآگاهانه از خمینی حمایت می‌کردند، بی‌سابقه بود.

پس از پیروزی انقلاب، سپاه پاسداران انقلابی به روستاهای یارسان حمله کرد، فعالان سیاسی این جامعه را تحت تعقیب قرار داد و فعالیت‌های اقتصادی آنان را در شهرها سرکوب کرد. بسیاری از اعضای جامعه یارسان مجبور به ترک وطن شدند. از آن زمان تاکنون، یارسانیان در دیاسپورا به مبارزه سیاسی علیه رژیم جمهوری اسلامی ادامه داده‌اند.

سازمان دموکراتیک یارسان که در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد، همواره باور داشته است که هیچ حزب سیاسی، گروه اتنیکی، طبقه یا ایدئولوژی خاصی به‌تنهایی قادر به سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی نیست. این سازمان معتقد است که به‌دلیل اختلافات موجود در میان نیروهای سیاسی مخالف رژیم، راه رسیدن به دموکراسی، سکولاریسم، امنیت اجتماعی و عدالت اقتصادی، راهی طولانی و دشوار است. نیروهای سیاسی باید بر سر اصول اساسی چون دموکراسی، سکولاریسم، عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی به توافق برسند و از مواضع سخت ایدئولوژیک که مانع همکاری است، دست بردارند.

سازمان دموکراتیک یارسان با هدف ایجاد همگرایی و وحدت در میان نیروهای سیاسی، به “پیمان همکاری” پیوست. پیمان همکاری کە متشکل از احزاب/سازمان و گروەهای سیاسی ایرانی در دیاسپورا است باور دارد که “پیمان همکاری” می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای اتحاد و شمول‌گرایی سیاسی عمل کند و پیوستن احزاب و سازمانهای مختلف به این پیمان، می تواند اعتماد به مبارزات سیاسی علیه رژیم جمهوری اسلامی را افزایش دهد و جنبش‌های اجتماعی را برای سقوط رژیم و برقراری یک نظام دموکراتیک و سکولار در ایران تشویق و تقویت کند.

سازمان دموکراتیک یارسان عضویت خود در “پیمان همکاری” را یک نقطه عطف تاریخی در مبارزات خود برای عدالت و صلح در ایران می‌داند و از همه احزاب و سازمانهای دموکراتیک و نیروهای پیشرو دعوت می‌کند تا به این پیمان بپیوندند و با هم برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی و پایان دادن به آپارتاید اسلامی و استبداد سیاسی تلاش کنند.

شورای مرکزی

سازمان دموکراتیک یارسان

‏07‏ سپتامبر‏ 2024

برای انتشار در شبکه های اجتماعی

مقالات بیشتر از این نویسنده را می‌توانید با کلیک روی نام ایشان مشاهده کنید.

تازه ترین

گرامی باد دومین سالگرد جنبش انقلابی “زن، زندگی، آزادی”

گرامی باد دومین سالگرد جنبش انقلابی “زن، زندگی، آزادی”

با  نام و یاد آنانی که برای آزادی ایران، عدالت و کرامت انسانی جان باختند. قتل حکومتی ژینا - مهسا امینی به جنبشی دامن زد که در روز ٢٦ شهریور از آرامستان آیچی در شهرستان سقز با دو شعار مرگ بر دیکتاتور و زن - زندگی - آزادی شروع و بلافاصله در بیش از صد شهر ایران...

انتخاب وزرای کابینه پزشکیان و رأی اعتماد  به آنها افشاگر دیکتاتوری عریان رژیم تمامیت‌خواه

انتخاب وزرای کابینه پزشکیان و رأی اعتماد  به آنها افشاگر دیکتاتوری عریان رژیم تمامیت‌خواه

پزشکیان در دفاع از وزرای پیشنهادی‌اش پیش از آغاز رأی اعتماد به کابینه چهاردهم، از نمایندگان مجلس خواست به این افراد اعتماد کنند و بارها بدون هیچ احساس شرمی تأکید کرد که فهرست کابینه را با خامنه‌ای هماهنگ کرده است. او از نبود جمهوریت در نظام و از نقش خامنه‌ای در چیدمان...

پیام همبستگی «شورای ملی تصمیم» به«متحصنین زن، زندگی، آزادی مقابل دفتر سازمان ملل در وین»

پیام همبستگی «شورای ملی تصمیم» به«متحصنین زن، زندگی، آزادی مقابل دفتر سازمان ملل در وین»

امروز تحصن «متحصنین زن، زندگی، آزادی مقابل دفتر سازمان ملل در وین» ۷۰۰ روزه می‌شود. شورای ملی تصمیم تلاش پیگیر این کنشگران مبارز را در بزرگداشت‌ها، افشاگری‌ها و لابیگرهای می‌ستاید و همبستگی خود را با آنها اعلام می‌کند. آنها صدای رسای مبارزان ایران برای همه‌ی مردمی که...

0 Comments

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *