شورای ملی تصمیم  همراه و همگام با مردم آگاه ایران، برای تحقق خواسته‌های زیر تلاش و مبارزه می‌کند. 1- گذار کامل از جمهوری اسلامی با تکیه به جنبش‌های اعتراضی مردم، گذار خشونت پرهیز با حفظ حق دفاع مشروع. 2 – حفظ تمامیت ارضی کشور با تاکید بر نظام غیرمتمرکز . 3- جدایی دین از حکومت. 4 – فراخوان عمومی برای تشکیل مجلس مؤسسان. 5 – تلاش برای برپایی نظامی دموکراتیک و انتخابی  تعیین نوع حکومت با آرای مردم. 6 –  اجرای کامل اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته به آن، با تاکید بر رفع هرگونه تبعیض علیه زنان و برابری جنسیتی در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و مشارکت زنان در مدیریت جامعه، و نیز تاکید بر حفظ محیط زیست

۲۸ ماه مه، روز عفو بین‌الملل بر همه مبارزان راه آزادی و دموکراسی مبارک باد

2024-05-26

نوشته ای دیگر از شورای ملی تصمیم

Comments

«تنها زمانی که آخرین زندانی عقیدتی آزاد شده باشد، درِ آخرین شکنجه‌گاه بسته شده باشد و مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر برای همه مردم جهان به یک واقعیت بدل شده باشد، می‌توانیم بگوییم رسالت ما به سرانجام رسیده است.»

(پیتر بننسون، بنیان‌گذار عفو بین‌الملل)

۶ خرداد، ۲۸ ماه مه، روز عفو بین‌الملل یک رویداد سالانه است که توسط سازمان عفو بین‌الملل برگزار می‌شود. این روز به منظور توجه به حقوق بشر و پایان دادن به نقض‌های حقوق بشر در سراسر جهان ایجاد شده است. سازمان عفو بین‌الملل، جنبشی جهانی متشکل از ده میلیون نفر عضو است که در بیش از ۱۵۰ کشور و منطقه فعالیت می‌کنند و برای حقوق بشر و پایان دادن به نقض‌های آن تلاش می‌کنند. این سازمان از سال ۱۹۶۱ در کنار مردمان سرتاسر جهان برای احقاق حقوق انسانی تلاش کرده‌است. در گزارش‌های سالانه خود، عفو بین‌الملل به مواردی چون قتل، حبس، ناپدید شدن اجباری افراد، شکنجه، تجاوز و خشونت جنسی و نیز آزار و اذیت معترضان در جریان سرکوب جنبش‌ها توجه می‌کند. این سازمان به مواردی چون اعدام‌ها، سلب آزادی‌ها، خشونت و سرکوب در سراسر جهان توجه دارد و حقوق بشر را پاسداری می‌کند.

عفو بین الملل از جمله نهادهای بین المللی حقوق بشری است که بطور منظم از نقض حقوق بشر در ایران توسط جمهوری اسلامی گزارش تهیه می کند و افکار عمومی را نسبت به وقوع جنایت علیه بشریت و سرکوب مخالفین افشا می سازد. در سی و یکمین سالگرد کشتار هزاران مخالفان سیاسی در ایران، عفو بین‌الملل جمهوری اسلامی را به خاطر اعدام‌های سال ۱۳۶۷ به جنایت علیه بشریت متهم کرده است.

بنا به گزارش سال ۲۰۲۳ عفو بین‌الملل، وضعیت آِزادی بیان در ایران و حق شهروندان این کشور برای شرکت در تجمع‌ها بیش از گذشته با محدودیت و وخامت همراه شده است. در این گزارش آمده است که مقامات به سانسور رسانه‌ها، اختلال در پخش کانال‌های تلویزیونی ماهواره‌ای و مسدود یا فیلتر کردن برنامه‌های تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، گوگل پلی، اینستاگرام، سیگنال، تلگرام، واتس‌اپ، ایکس (توییتر سابق) و یوتیوب در سال گذشته میلادی ادامه دادند. دراین گزارش گفته شده که مقامات جمهوری اسلامی از روش‌های سرکوب‌گرانه برای جلوگیری از تظاهرات ملی بزرگ استفاده کردند و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن اعتراضات از خشونت غیرقانونی و دستگیری‌های جمعی استفاده کردند.

در این گزارش به بازداشت‌های خودسرانه و محاکمه‌ غیرعادلانه دادگاه‌‌های رسیدگی به پرونده اعتراض‌ها اشاره شد. در این گزارش به مواردی چون محرومیت از حق داشتن وکیل از لحظه دستگیری، پذیرش «اعترافات» گرفته شده تحت شکنجه به عنوان مدرک و برگزاری محاکمه‌های نمایشی که منجر به حبس، تازیانه و اعدام شده است به عنوان برخی از موارد نقض نظام‌مند روند دادرسی در محاکم ایران اشاره شده است.

شورای ملی تصمیم بر این باور است که «روز جهانی عفو» برای ارتقاء حقوق بشر، افشای نقض حقوق بشر، افزایش آگاهی از موارد نقض آن و نحوه تأثیر کنشگری و انتخاب‌های روزانه ما بر این مقوله، نقش موثر دارد. ما به عنوان یک سازمان دموکراتیک و خواهان تحقق آزادی های اجتماعی و اجرای اعلامیه جهانی حقوق بشر، از فعالیتها و خبررسانی سازمان عفو بین الملل دفاع کرده و در ترویج و تبلیغ گزارشات این سازمان حقوق بشری تلاش می کنیم و از همه سازمانها و نهادهای ایرانی می خواهیم که در همکاری و تبلیغ این سازمان کوشا باشند.

شورای ملی تصمیم

۴ خرداد ۱۴۰۳

۲۴ ماه مه ۲۰۲۴

برای انتشار در شبکه های اجتماعی

مقالات بیشتر از این نویسنده را می‌توانید با کلیک روی نام ایشان مشاهده کنید.

تازه ترین

بیانیه کارگران زندانی رضا شهابی، داوود رضوی و حسن سعیدی، حکم اعدام شریفه محمدی باید فوری لغو شود

بیانیه کارگران زندانی رضا شهابی، داوود رضوی و حسن سعیدی، حکم اعدام شریفه محمدی باید فوری لغو شود

اخبار روز پنجشنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۴ خبر اول سه تن از فعالین سرشناس کارگری و زندانی سندیکای اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار بیانیه مشترکی خواهان لغو فوری حکم اعدام شریفه محمدی شدند. رضا شهابی، داود رضوی و‌ حسن سعیدی در بیانیه خود نوشته اند: یقین داریم هیچ کارگر...

۱۶ زندانی سیاسی: حکم اعدام شریفه محمدی مقدمه احکام سنگین بعدی است

۱۶ زندانی سیاسی: حکم اعدام شریفه محمدی مقدمه احکام سنگین بعدی است

شانزده زن زندانی سیاسی با انتشار نامه‌ای از زندان اوین، صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری و حقوق زنان را پیش‌درآمد صدور احکام سنگین برای بقیه فعالان مدنی دانسته خواهان لغو این حکم شدند. در این نامه که روز سه‌شنبه ۱۹ تیر منتشر شد آمده است: «شریفه محمدی فعال...

بیانیه کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام علیه حکم شریفه محمدی: پاسخ نظام به مقاومت مردم، استفاده از ابزار اعدام است

بیانیه کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام علیه حکم شریفه محمدی: پاسخ نظام به مقاومت مردم، استفاده از ابزار اعدام است

زندانیان سیاسی چندین زندان در ایران که در کارزار سه‌شنبه‌های بدون اعدام فعال هستند معتقدند که جمهوری اسلامی هر گاه با مخالفت عمومی مردم در برابر دیکتاتوری‌اش روبه‌رو شده از ابزار اعدام به صورت گسترده‌تر استفاده کرده است. نمایش مشخصات تصویر شریفه محمدی، فعال کارگری ـ...

0 Comments

0 Comments