شورای ملی تصمیم  همراه و همگام با مردم آگاه ایران، برای تحقق خواسته‌های زیر تلاش و مبارزه می‌کند. 1- گذار کامل از جمهوری اسلامی با تکیه به جنبش‌های اعتراضی مردم، گذار خشونت پرهیز با حفظ حق دفاع مشروع. 2 – حفظ تمامیت ارضی کشور با تاکید بر نظام غیرمتمرکز . 3- جدایی دین از حکومت. 4 – فراخوان عمومی برای تشکیل مجلس مؤسسان. 5 – تلاش برای برپایی نظامی دموکراتیک و انتخابی  تعیین نوع حکومت با آرای مردم. 6 –  اجرای کامل اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته به آن، با تاکید بر رفع هرگونه تبعیض علیه زنان و برابری جنسیتی در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و مشارکت زنان در مدیریت جامعه، و نیز تاکید بر حفظ محیط زیست

پروژه نفوذ: چطور نفوذی ها را بشناسیم؟

2023-05-29

نوشته ای دیگر از ... the writer

Comments

 

از کارزار مهسا امینی تا آشوب مجازی امروز

بخش ۱ و۲ –  چطور از فتح شبکه‌های مجازی با مهسا امینی به وضعیت آشفته‌ی امروز در توییتر و اینستاگرام رسیدیم که در آن نشانی از کمترین حرکت معنی‌دار مشترک و مداومی نیست؟

یکی از عوامل «گیر افتادن کنشگران سیاسی و عموم معترضان در تله‌ی نفوذی‌های جمهوری اسلامی» است. چیزی که کَس سانستین، یک حقوق‌دان آمریکایی، از آن به عنوان «نفوذ ادراکی» یاد می‌کند.

جمهوری اسلامی به دلایل مختلف و به شکل هوشمندانه‌ای، به جای قطع کامل دسترسی به شبکه‌های اجتماع، به کمک نفوذی‌هایش دست به آلوده‌سازی و اخته کردن این فضا زده است.

 

نشانه‌های رفتاری نفوذی‌ها:

۱- افراط یا پرخاشگری غیرمعمول: نفوذی‌ها ممکن است به منظور تحریک احساسات جمعی یا بر هم زدن تمرکز بر یک موضوع، رفتار پرخاشگرانه‌ی غیرمعمولی را از خود نشان دهند. رفتاری که ممکن است خودتان را در برابر آن ملزم به پاسخگویی بدانید.

۲- ارائه‌ی مداوم اطلاعات غلط: نفوذی‌ها ممکن است به شکل مداوم با ارائه‌ی اطلاعات یا اخبار غلط یا ضد و نقیض باعث ایجاد گیجی در جامعه‌ی معترضان و در نهایت چند دستگی در قضاوت عمومی در مورد مسائل مختلف شوند.

۳- استفاده از زبان و رفتاری تفرقه‌انداز: نفوذی‌ها با استفاده از زبان تند و یا هدف قرار دادن اشخاص، افراد و گروه‌ها را به جان هم می‌اندازند.

۴- تمرکززدایی و حاشیه‌پردازی: نفوذی‌ها در بزنگاه‌ها و لحظه‌های خطیر موضوعات بی‌اهمیت یا حاشیه‌ای را به شکلی سازمان‌یافته به موضوع اول روز تبدیل می‌کنند.

۵- عدم مشارکت موثر: بررسی تاریخچه‌ی فعالیت نفوذی‌ها شما را متوجه منفی‌بافی و بی‌ثمری فعالیت‌هایشان می‌کند. نظرات و مطالبشان عموما حاوی حمله به این و آن و مطالب تکراری و خالی از تفکر نقادانه است.  با نفوذی‌ها چه کار کنیم؟

تنها راه حل حفظ تمرکز جمعی بر موضوعاتی است که پیشبرد خیزش انقلابی ما در آنها نهفته است. موضوعات محدودی مثل: دادخواهی، زندانیان، اعتصابات و اعتراضات، سازماندهی و شاید یکی دو موضوع دیگر. آنچه می‌ماند اگر نقد مسئولانه، گفتگوهای نقادانه و آموزش سیاسی نباشد، متاثر از فعالیت نفوذی‌های جمهوری اسلامیست.

 

افتادن به دام نفوذی‌ها راحت است، پاسخ دادن، کل‌کل کردن، کم‌ نیاوردن، اینها همه راحتند. آنچه سخت است تمرکز است؛ بی‌توجهی به حاشیه‌هاست و انجام کنش‌های معنی‌داری که نفوذی‌ها را به زحمت بیاندازند. در ماه‌های گذشته، چه نمونه‌هایی از پنج مورد مطرح شده به چشم شما آمده؟ یادآوری: «چندین زندانی سیاسی در صف اعدامند»

زن زندگی آزادی محمد قبادلو نه به جمهوری اسلامی

بنیاد مردم – ۲۶ می ۲۰۲۳

برای انتشار در شبکه های اجتماعی

مقالات بیشتر از این نویسنده را می‌توانید با کلیک روی نام ایشان مشاهده کنید.

تازه ترین

بسترها و راهکارهای اجتماعی برای تحقق دموکراسی در جامعه استبدادی ایران کدامند؟

بسترها و راهکارهای اجتماعی برای تحقق دموکراسی در جامعه استبدادی ایران کدامند؟

سروش آزادی سرآغاز بسترهای دموکراسی در جامعه استبدادی ایران به عواملی که در همپوشانی زمانی بین «کنش اجتماعی و فروپاشی رژیم غیر دموکراتیک» عمل می کنند، گفته می شود که در یک فرایند اجتماعی- تاریخی باعث نهادینه شدن دموکراسی می گردند. برخی از این عوامل که به تسهیل دموکراسی...

نامه سرگشاده عباس_واحدیان از زندان جهنمی وکیل آباد به جناب آقای گوترش، دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

نامه سرگشاده عباس_واحدیان از زندان جهنمی وکیل آباد به جناب آقای گوترش، دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

جناب آقای گوترش، دبیرکل محترم سازمان ملل متحد درود بر شما درود گرم و صمیمانه خود را از پشت دیوارهای بلند زندان مرکزی مشهد معروف به وکیل‌آباد، نثار جنابعالی و همه اعضای محترمی که نمایندگان ملت‌های آزاد خود هستند تقدیم می‌دارم. در نوجوانی وقتی برای اولین بار معنای...

خودکشی ِ”فرشتگان نجات” مسعود نقره کار

خودکشی ِ”فرشتگان نجات” مسعود نقره کار

خودکشی پزشکان، به ویژه پزشکان زن، پرستاران و کادرهای بهداشتی و درمانی افزایش یافته است. پرسش این است که چه عواملی سبب می شوند تا کسانی که برای حفظ سلامت و جان بیماران شان سوگند یاد کرده اند، جانِ خویش بگیرند؟ چرا نجات دهندۀ جان بسیارانی ازاقدام کنندگانِ به خودکشی، خود...

0 Comments

0 Comments