شورای ملی تصمیم  همراه و همگام با مردم آگاه ایران، برای تحقق خواسته‌های زیر تلاش و مبارزه می‌کند. 1- گذار کامل از جمهوری اسلامی با تکیه به جنبش‌های اعتراضی مردم، گذار خشونت پرهیز با حفظ حق دفاع مشروع. 2 – حفظ تمامیت ارضی کشور با تاکید بر نظام غیرمتمرکز . 3- جدایی دین از حکومت. 4 – فراخوان عمومی برای تشکیل مجلس مؤسسان. 5 – تلاش برای برپایی نظامی دموکراتیک و انتخابی  تعیین نوع حکومت با آرای مردم. 6 –  اجرای کامل اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته به آن، با تاکید بر رفع هرگونه تبعیض علیه زنان و برابری جنسیتی در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و مشارکت زنان در مدیریت جامعه، و نیز تاکید بر حفظ محیط زیست

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر آبان ماه ۱۴۰۲

2023-11-30

۱ آذر ۱۴۰۲

در حکومت جمهوری اسلامی وضعیت حقوق بشر در ایران همیشه نادیده گرفته شده، نقض مبانی انسانی و ایجاد شکاف در میان انسانها در سطح جامعه از ویژگی های حکومت دینی است. به این اعتبار گزارشات متعدد و متنوعی از تناقضات و ناسازگاری حکمرانی جمهوری اسلامی توسط نهادهای مرجع و سازمانهای حقوق بشری از جمله، خبرگزاری هرانا بازنشر یافته است که ما در زیر به بخشی از این گزارش توسط کارگروه خبر از کمیسیون رسانه شورای ملی تصمیم اشاره می کنیم.

کارگروه خبر شورای ملی تصمیم

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی آبان ماه ۱۴۰۲است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد. لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت: اخبار نقض حقوق بشر در آبان ماه ۱۴۰۲با قریب به ۹۶ مورد اعدام، محکومیت‌های متعدد، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات کارگران بخصوص در زمینه معوقات مزدی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد، همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آن‌ها به احراز رسیده است.

اعدام-

آبان ماه با قریب به ۹۶ مورد اعدام همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است. بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. از مهمترین رویداد ها در این باره می‌توان به اجرای حکم اعدام قاسم آبسته در زندان قزلحصار کرج اشاره کرد. قاسم آبسته در بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. او با اتهاماتی از قبیل محاربه از طریق هواداری از “گروه‌های سلفی” روبرو شد، اتهامی که خود این زندانی در نوشته های ارسالی اش به این نهاد، آن را رد کرده است و بر بی‌اساس بودن آن تاکید داشت.

در ماه سپری شده (آبان ۱۴۰۲)، حکم اعدام مهدی بخشنده در زندان گنبدکاووس، مریم فروغ منش در زندان یاسوج، میثم چندانی (دهقانی) و سعید علی‌‌ زهی و اسماعیل علی‌ زهی در زندان زاهدان، حسین گل محمدی در زندان اراک، شهاب صادق‌ زاده، منصور تقوایی و حیدر سالخورده در زندان عادل آباد شیراز، احسان حداد، عباس انارکی، بهروز (نام خانوادگی نامشخص)، صادق تاجیک و یدالله فروخی و ۹ زندانی در زندان قزل حصار کرج، جلال وحدتی و خلیل محمدی در زندان پارسیلون خرم آباد، عبدالبصیر محمدانی (رند)، محمدنبی شاهوزهی (لجه ای)، محمد میرشاه، رضا شهرکی و امید جوینی در زندان بیرجند و حامد براهویی در زندان اصفهان به اجرا درآمد. گفتنی است، یک زن در تهران به اتهام رابطه خارج از ازدواج توسط شعبه ۱۲ دادگاه کیفری یک این استان به اعدام محکوم شد. همینطور، یک متهم به قتل توسط دادگاه کیفری تهران به اعدام و شلاق محکوم شد. در ضمن، یک متهم از بابت اتهام قتل یک مامور نیروی انتظامی، توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان البرز به اعدام محکوم شد.

به علاوه، مرکز رسانه قوه قضاییه از تایید حکم اعدام میلاد زهره‌ وند از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ توسط دیوان عالی کشور خبر داد. آقای زهره‌ وند پیشتر به اتهام قتل علی نظری، مامور اطلاعات سپاه پاسداران در ملایر به اعدام محکوم شده بود. همچنین، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل یکی از اعضای سابق مجلس خبرگان توسط دادگاه کیفری یک استان مازندران به اعدام محکوم شده بود، در دیوان عالی کشور تایید شد. بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

آزادی اندیشه و بیان-

در آبان ماه، مژگان خالقی در اصفهان، صیاد درویشی در ارومیه، مهسا بصیر توانا در رشت، پرستو فریدی در تبریز، زانیار محمودی در جوانرود، حسین حسین خانی در اراک، شادمان محمدی در ثلاث باباجانی، بابک مرادی فر، زینب موسوی، مریم عبدی، شقایق مرادی، مهناز طراح و رضا اقدسی در تهران، محمد علی نارویی، بلال شه بخش و ابوبکر توحیدی در زاهدان، زهرا سعیدیان جو، علی اکوانی و ابراهیم ارمش و صادق قاسمی زیلایی در ایذه، وریا ابراهیمی در سنندج، بیش از ده تن در بوشهر، حسن عباسی و علی عاقل در مشهد و اسرین محمدی در بوکان بازداشت شدند.

گفتنی است، مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند، نوجوان جان باخته در مترو تهران، روز یکشنبه هفتم آبان ماه در جوی امنیتی در بهشت زهرا تهران برگزار شد. با دخالت ماموران امنیتی-انتظامی تعدادی از حاضرین در این مراسم از جمله نیلوفر میرزایی، نگار استادآقا، حمید عباس‌ پور، هاشم مهرعلیان، مجید هوشنگ کیان‌ پور، محمدرضا فخیم‌ آور، مهران حاجی‌ هاشمی، اصغر سیدفرجی، علی سوخته‌ زا، رامتین بنده، ایمان میری، سیامک مسیح‌ پور، یوسف هوشیار و محمد فضل‌ اللهی، مسعود زینال‌ زاده، نسرین ستوده و منظر ضرابی و محمد گراوند بازداشت شدند. بازداشت نسرین ستوده، منظر ضرابی، مسعود زینال زاده و محمد گراوند همراه با ضرب و شتم بوده است. در ضمن، فارس رسانه نزدیک به نهادهای امنیتی از بازداشت پنج شهروند در زاهدان به دلیل آنچه «عوامل دریافت کننده و بهره بردار تجهیزات ارتباطی و استارلینک» عنوان کرده است، خبر داد. بنا بر اعلام این رسانه، ۲۲ دستگاه ارتباطی و استارلینک ضبط شده است. به علاوه، اداره کل اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان با انتشار بیانیه ای مشترک از بازداشت نوزده تن تحت عنوان “عوامل گروهک منافقین” در این استان خبر دادند.

همچنین، روز شنبه سیزدهم آبان ماه، دخالت یک فرد تحت عنوان “امر به معروف” در نوع پوشش تعدادی از شهروندان در یکی از ایستگاه های مترو تهران، منجر به بروز درگیری میان آنها شد. رئیس پلیس مترو تهران اظهار داشت در این رابطه سه شهروند بازداشت شدند. در ماه سپری شده محکومیت های متعددی صورت گرفت که از این تعداد می توان به محکومیت امیر عسکری بجستانی به یک سال حبس تعزیری، محمد سهرابی به شانزده ماه حبس تعزیری و یک سال تبعید به استان زنجان، منوچهر بختیاری به شش ماه حبس تعزیری، سروه پورمحمدی به ده سال حبس تعزیری، شفیع بابکری به دو سال حبس تعزیری و پرداخت بیست و چهار میلیون تومان جزای نقدی، علیرضا رمضانی به چهار سال و ده ماه حبس تعزیری و پرداخت پانصد هزار تومان جزای نقدی، محمد معینی به پرداخت سه میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۹۱ روز حبس، حمید رضا نجفی به چهار سال و نه ماه حبس تعزیری، ادریس منبری به ده سال حبس تعزیری، رضا محمدحسینی، محبوبه رضایی و سمانه نوروز مرادی مجموعا به ۶۱ سال و ده ماه حبس تعزیری و دو سال منع اقامت در استان تهران و دو سال منع عضویت در احزاب گروه ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی و فعالیت در فضای مجازی، حمیده زراعی به یک سال حبس تعزیری، دو سال تبعید به رشت، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال منع از حضور در فضای مجازی و هانیه توسلی به شش ماه حبس تعلیقی و پرداخت پانزده میلیون تومان جزای نقدی اشاره کرد.

به علاوه، سیامک ابراهیمی و شاهرخ احمدی، توسط دادگاه تجدیدنظر این استان، مجموعا به نه سال و هشت ماه حبس محکوم شدند. همجنین، مهسا یزدانی، مادر محمد جواد زاهدی، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به سیزده سال حبس محکوم شد که این حکم توسط شعبه هشتم دادگاه تجدیدنظر استان مازندران عینا تایید شد.

به علاوه، حکم شش ماه حبس عاتکه رجبی معلمی که پیشتر به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، از محل کار خود اخراج شده بود، توسط شعبه سی و پنج دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی تایید شد. چهار ماه از این حکم به مدت پنج سال تعلیق شده و دو ماه حبس تعزیزی قابل اجراست. همینطور، حکم هفت سال و شش ماه حبس سکینه پروانه، زندانی سیاسی توسط دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی عینا تایید شد. در ضمن، زینب موسوی، کمدین ایرانی و خالق شخصیت «امپراطور کوزکو»، ممنوع الکار شد. به علاوه، قرار جلب به دادرسی حمیدرضا درستکار، شهروند ساکن بهبهان توسط شعبه یک بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان صادر شد.

همجنین، رضا اقدسی در دادگاه انقلاب تهران، رضا محمدحسینی، محبوبه رضایی و سمانه نوروز مرادی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، زینب (بهار) خنیاب پور در دادگاه انقلاب ماهشهر، ایمان مسلمی پور در شعبه اول دادگاه انقلاب گرگان، محمدرضا (تهمورث) شوقی، بهروز ایزدی راد، امین شیرافکن و رضا نجفی در شعبه دوم دادسرای گرگان، مژگان ایلانلو در شعبه شانزده بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران، علی بستاکی در شعبه دوم دادگاه انقلاب شازند، حمیده زراعی در شعبه یکم دادگاه انقلاب کرج، محمد (کوروش) وزیری در شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان و مهران آقاجانی در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو بندر انزلی محاکمه شدند.

در ضمن، درخواست اعاده دادرسی سعیده شفیعی، روزنامه نگار توسط دیوان عالی کشور رد شد. گفتنی است، نرگس محمدی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین با دریافت ابلاغیه ای برای روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه، به دادسرای اوین احضار شد. نرگس محمدی طی تماس تلفنی به نزدیکانش اعلام کرد که به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری، به وی اجازه خروج از بند و حضور در دادسرا داده نشده است. طبق قانون، قاضی نباید کسی را احضار یا جلب کند، مگر آن که دلایل کافی داشته باشد. اگرچه ممکن است کسی که در مظان اتهام قرار گرفته است، پس از پایان دادرسی، تبرئه شود، اما همین زدن برچسب اتهام به دیگری باید دلیل داشته باشد. قاضی در صورت سهل‌انگاری در این مورد، خود مشمول محکومیت انتظامی می‌شود. اما در این حیطه معیارهای مراجع قضایی ایران متناقض با موازین حقوق بشری است.

از این قرار، در این ماه، علی آدینه زاده به شعبه ۹۰۳ بازپرسی دادسرای ناحیه ۹ مشهد، نازنین سالاری، محمود طراوت روی و مسعود احمدیان به شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری دو و شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز، محمود صفدری به شعبه ۱ دادگاه انقلاب بجنورد، شیدا صابری جو به شعبه هفتم بازپرسی دادسرای یاسوج، هنگامه قاضیانی به شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه تهران، هانیه توسلی با دریافت دو ابلاغیه به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب و شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه تهران، مژگان ایلانلو به شعبه شانزده بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران، زینب علی پور به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو بهبهان، پرند قره داغی و نیروانا تربتی نژاد به شعبه ۱ دادسرای گرگان، سیدهادی کسایی زاده مهابادی به شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه، حسن درافتاده به اداره اطلاعات پیرانشهر و حسن عباسی به پلیس فتا احضار شدند.

در ضمن، مسعود اسلامی نسب (بختیاری) از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و سامی صالحی ثابت نمایشنامه‌ نویس و کارگردان تئاتر، جهت اجرای حکم حبس خود احضار شدند. همینطور، مرکز رسانه قوه قضاییه از احضار مدیر مسئول یک روزنامه به مرجع قضایی به دلیل انتشار یک نظرسنجی‌ در مورد یکی از آسیب‌ های اجتماعی، خبر داد. به علاوه، محسن قادری، احمد علیزاده، نسیم سلطان بیگی و سعیده شفیعی جهت تحمل دوران محکومیت خود، راهی زندان های نقده، ایلام و اوین شدند. به علاوه، دادستان تهران علیه هفت تن از اهالی سینما به نام های ترانه علیدوستی، مژگان ایلانلو، هنگامه قاضیانی، تهمینه میلانی، سحر ولدبیگیان (ولدبیگی)، مریم بوبانی، هانیه توسلی و همچنین امید توشه فعال رسانه ای، اعلام جرم کرد.

گفتنی است، زینب رحیمی، روزنامه نگار حوزه محیط زیست از تشکیل پرونده قضایی برای خود در دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد. همجنین، دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست برای چهل نفر در خصوص آتش‌ سوزی زندان اوین خبر داد. زندان اوین در مهرماه سال گذشته، دچار حریق شد که بنا بر اعلام منابع رسمی در این رویداد، ۸ زندانی جان باختند و ۶۱ زندانی دیگر مجروح شدند. لازم به ذکر است، در آبان ماه، منزل فرزین رضایی روشن، توسط نیروهای امنیتی تفتیش شده است. در ضمن، زهرا احمدی نژاد، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با شکایت حراست دانشگاه از تدریس تعلیق شد. همینطور، علی احمدی، استاد دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی، از تدریس منع شد.

روز جمعه ۵ آبان ماه، یک رویداد با عنوان “یک سال پس از زن، زندگی، آزادی” آزار و اذیت های مداوم علیه اقلیت‌ها در جمهوری اسلامی ایران، توسط مجموعه فعالان حقوق بشر و با همکاری سازمان اوترایتز اینترنشنال در نیویورک در خانه اسکاندیناوی برگزار شد، این نشست به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخت. این رویداد به یادآوری چالش‌هایی که اقلیت‌ها در ایران با آن مواجه هستند، بویژه در پی اعتراضات “زن، زندگی، آزادی” اختصاص یافت. اعتراضات گسترده ای که یک سال پیش پس از مرگ پرابهام ژینا (مهسا) امینی در بازداشت آغاز شد و به استفاده بی‌مورد حکومت ایران از نیروی سرکوب و نقض گسترده حقوق بشر منجر شد.

زندان-

در این ماه، روز شنبه بیست و هفتم آبان ماه، یک زندانی در زندان لاکان رشت از طریق بلعیدن قرص متادون به زندگی خود پایان داد. هویت این زندانی “سهراب آزادبر” توسط هرانا احراز شده است. او ساعت شش صبح روز شنبه بیست و هفتم آبان ماه به دلیل مسمومیت ناشی از بلعیدن قرص متادون جان خود را از دست داد. همچنین، عباس (مجاهد) کورکوری، شهروند محبوس در زندان شیبان اهواز که پیشتر به اعدام محکوم شده بود، توسط ماموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به بیمارستان منتقل شد. وی علیرغم ناتمام ماندن مراحل درمان از بیمارستان به زندان شیبان اهواز منتقل شد. خانواده وی اعلام کردند که او در سلول انفرادی نگهداری میشود.

به علاوه، حمزه درویش، زندانی سنی مذهب دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان لاکان رشت سپری میکند. وی اخیرا به دستور رئیس زندان مذکور به یکی از سلولهای انفرادی این زندان منتقل و امکان برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده از این زندانی سلب شده است. در ضمن، جواد لعل محمدی، زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در زندان وکیل آباد مشهد سپری می کند. امکان برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده از روز سه شنبه نهم آبان ماه، از این زندانی سلب شده است. همچنین، فاطمه سپهری، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد و یاشار تبریزی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، با دستور مسئولین مریوطه، از برقراری تماس تلفنی محروم شدند.

گفتنی است، روز پنجشنبه یازدهم آبان ماه، رضا محمدحسینی متهم سیاسی در حین مکالمه با تلفن توسط ۳ تن از مسئولان زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. او از ناحیه قفسه سینه و دنده آسیب دیده است. در ضمن، فواد طائفی، شهروند بهائی از زمان دستگیری تاکنون هیچگونه تماس تلفنی با نزدیکان خود نداشته و این موضوع به نگرانی های خانواده وی دامن زده است. برخی زندانیان در دوران بازداشت و یا حبس خود در کنار مشکلات هر روزه زندان به ناچار برای شنیده شدن دادخواهی‌شان دست به اعتصاب غذا می‌زنند. در آبان ماه، حسین حسین خانی در زندان اراک، نرگس محمدی در زندان اوین و رضا محمدحسینی در زندان قزلحصار کرج دست به اعتصاب غذا زدند. گفتنی است، عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده و فعال مدنی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت جسمانی خود دست به اعتصاب زده و از دریافت داروهای خود امتناع می کند.

در این ماه، قاسم آبسته و هشت زندانی در زندان قزل حصار کرج، دو زندانی در زندان زاهدان، چهار زندانی در زندان اصفهان، زرخاتون مزارزهی در زندان کرمان، یک زندانی در ندامتگاه مرکزی کرج، دو زندانی در زندان پارسیلون خرم آباد و دو زندانی در زندان ارومیه جهت اجرای حکم اعدام به یکی از سلول‌ های انفرادی زندان منتقل شدند. همینطور، بابک مرادی فر، فعال سیاسی در تماسی تلفنی با خانواده خود اعلام کرد که به یکی از سلول های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. همچنین، علی شریف‌ زاده اردکانی، وکیل دادگستری اعلام کرد که موکلش، رضا محمدحسینی، در تاریخ سیزدهم آبان به بند انفرادی زندان قزلحصار کرج منتقل شده است.

در ضمن، روز سه شنبه دوم آبان ماه، نوید (رضا) میهن دوست، نویسنده، کارگردان و تدوینگر سینما محبوس در زندان اوین، به صورت تنبیهی به یکی از سلولهای انفرادی بند ۲۴۰ این زندان منتقل شد. به علاوه، روز سه شنبه دوم آبان به آقای علی اکبر زر در زندان اوین اعلام شد که اجازه ملاقات با خانواده خود را ندارد. در پی اعتراض آقای زر به ممنوع الملاقات شدنش، وی از همان روز به صورت تنبیهی به سلول انفرادی منتقل شده است. از طرفی، مرتضی نورمحمدی، ابراهیم عوض زاده و حسین آزادی، امیرحسین آقایی، سید محمدرضا موحد، آراز ابراهیم‌ نژاد، جواد سودبر، علی بابایی، داود شیری و مهرداد قادری در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز، آرشام رضایی، خالد پیرزاده و یاشار تبریزی در زندان اوین، علی اکبر دوستعلی در زندان ساحلی قم، دانیال خانه زر و ایمان خدری در زندان شیبان اهواز، حسین محمودپور در زندان نقده، محمد مهدی وثوقیان در زندان گلپایگان، نهاله شهیدی یزدی در زندان کرمان، سجاد زارع در زندان عادل آباد شیراز، امیرحسین کوهکن و ماشالله کرمی در ندامتگاه مرکزی کرج، بهروز ایزدی راد و رضا نجفی در زندان امیرآباد گرگان، ایمان رشیدی در بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد، مریم جلال حسینی در زندان کچویی کرج و فتحی محمد نقشبندی در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.

حق درمان و رسیدگی پزشکی همواره از مهم‌ترین موارد نقض حقوق زندانیان در ایران به شمار می‌رود. از این قرار، در این ماه، مریم جلال حسینی در زندان کچویی کرج، میثم خدارحمی، حجت اله رافعی و زهره سرو در زندان اوین، عباس واحدیان شاهرودی در زندان وکیل آباد مشهد، مهران قره باغی در زندان شیبان اهواز، سیامک نصیری در ندامتگاه مرکزی کرج، محمد مهدی وثوقیان در زندان گلپایگان، حامد یگانه پور در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز، نیکا اسماعیل پور و فواد طائفی از دریافت خدمات درمانی محروم بودند. گفتنی است، رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران که در زندان اوین محبوس است، روز دوشنبه پانزدهم آبان ماه، علیرغم نیاز به رسیدگی درمانی، به دلیل مخالفت وی با پوشیدن لباس زندان، برای چندمین بار از اعزام به بیمارستان محروم ماند.

با وجود خطرهای موجود، محرومیت زندانیان از اعزام به مرخصی به وفور گزارش شده است که از مهمترین آنها میتوان به منوچهر بختیاری در زندان قزوین و مازیار سیدنژاد، مطلب احمدیان و داود رضوی در زندان اوین اشاره کرد.

اقلیت های ملی و مذهبی-

در این ماه، اسماعیل احمدی، فعال ترک (آذربایجانی)، به شعبه صد و یک دادگاه کیفری دو شهرستان ورزقان احضار شد.همچنین، روز یکشنبه هفتم آبان ماه، علی رضی زاده نظرلو، فعال ترک (آذربایجانی) جهت تحمل یک سال حبس خود راهی زندان اوین شد. اعمال فشار و تهدید اقلیت‌های مذهبی در این ماه نیز ادامه داشت.

در این ماه، ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی فر، نگین خادمی و ندا عمادی، نعیم اقدسی، ندا محبی، ژاله رضایی، ژینوس شادابی، عاطفه زاهدی، مسعود آذرنوش، زرین احدزاده، فریده ایوبی و نورا ایوبی، ایمان احسانی،‌ ایرن رحمانی،‌ فواد طائفی، رضا و فهیمه یزدی، صهبا طائف، شروین شبرخ، نیکا اسماعیل‌ پور و بابک زینالی و مسعود محمودی شهروندان بهائی در اصفهان، همدان، کرج و شیروان و سید امین عباسی، خیرالله حق جویان، پاکزاد طاهری و نوشاد طاهری شهروندان پیرو آئین یارسان در یکی از ایست بازرسی های سرپل ذهاب به کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. به علاوه، حوریه محسنی و بابک زینلی، صهبا طائف، شروین شبرخ، نیکا اسماعیل‌ پور، ایمان احسانی،‌ ایرن رحمانی،‌ فواد طائفی، علی باقر کاشی، رضا و فهیمه یزدی، شهروندان بهائی در دادسرای مشهد و دادسرای شهریار تفهیم اتهام شدند.

گفتنی است، سیروس ذبیحی مقدم، به شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد و سها ثابتی، بهروز رحمانی و ساناز علیزاده به شعبه یک دادگاه انقلاب ساری و حوریه محسنی، به دادسرای مشهد احضار شدند. همچنین، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سیروس ذبیحی مقدم در شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد و سها ثابتی، بهروز رحمانی و ساناز علیزاده، در شعبه یک دادگاه انقلاب ساری برگزار شد. به علاوه، نوشین مصباح به سه سال و هشت ماه حبس، سیروس ذبیحی مقدم به هشت سال حبس و گلنوش نصیری و فریده مرادی هر کدام به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شدند. گفتنی است، حکم چهار سال و یک ماه و هفده روز حبس و محرومیت های اجتماعی سوسن بادوام، شهروند بهائی توسط دادگاه تجدیدنظر استان گیلان عینا تایید شد.

در ضمن، بیتا حقیقی و ساناز حکمت شعار، شهروندان بهائی توسط شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر استان مازندران هر یک به سه سال حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شدند. دوازده متهم دیگر این پرونده به نام های مانی قلی نژاد، نگار دارابی، سام صمیمی، مهسا فتحی، سامیه قلی نژاد، مجیر صمیمی، انیس سنائی، افنانه نعمتیان، بصیر صمیمی، هنگامه علی پور، گلبن فلاح و نازنین گلی نیز هر کدام به پرداخت پنجاه میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند.

به علاوه، در این ماه، منازل رویا شیخی در شیراز، مسعود آذرنوش، ژاله رضایی، فریده ایوبی، پرویز معبودی، افشین راشدی، حمید راشدی، کیومرث راشدی، روحیه عبدی، حمید عزیزی، رامین مقیمی، عطا رجبی، مظفر ایوبی، عنایت تکاپویی و فرهنگ معبودی، مهران خاندل، پوران حبیبی (خاندل)، ژینوس شادابی و اختر کوثری (نعیمی)، شوق انگیر سروریان، پگاه مبین، اکبر نورانی، خوشگل رضایی، منوچهر ایوبی، حسن رضایی، امین مقیمی، شجاع جهانگیری، سامان خدایاری، پرویز سیفی، زیبا جهانگیری، آرزو جهانگیری و کاوه بیاتی و اقدس ابرار احدی، فتانه مشتاق، بهنام ایوبی، نقره ایوبی و رزیتا آذرنوش در همدان مورد تفتیش ماموران امنیتی قرار گرفت.

زنان-

در ماهی که گذشت، شامگاه شنبه ششم آبان ماه، یک زن در ارومیه با انگیزه ناموسی توسط برادر نوجوان خود به قتل رسید. در این ماه، شامگاه دوشنبه هشتم آبان ماه، یک مرد در شهرستان بابل به دلیل اختلافات خانوادگی، همسر و مادر خود را به قتل رساند. متهم پس از این اقدام به زندگی خود پایان داد. همینطور، روز سه شنبه شانزدهم آبان ماه، یک مرد در شیراز همسر و کودک هشت ساله خود را به قتل رساند. متهم پس از بازداشت، مشکلات خانوادگی را انگیزه خود برای انجام این اقدام عنوان کرد. در ضمن، روز یکشنبه بیست و هشتم آبان، یک مرد در یکی از روستاهای شهرستان کرمانشاه، همسر، خواهر همسر و عروس خانواده خود را به قتل رساند. متهم پس از بازداشت، اختلافات خانوادگی را انگیزه این اقدام عنوان کرد. همچنین، یک زن در شهرستان بهارستان واقع در استان تهران مورد اسیدپاشی قرار گرفت. متهم به اسیدپاشی پس از بازداشت، “اختلافات شخصی” را انگیزه این اقدام عنوان کرد. در ضمن، روز چهارشنبه دهم آبان ماه، یک زن در بابل مورد اسیدپاشی قرار گرفت. متهمان ساعاتی بعد توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.

لازم به ذکر است، سپیده رشنو، دانشجو و شهروند معترض به حجاب اجباری، به شش ماه حبس تعزیری، پرداخت ۱۰ میلیون جزای نقدی و سایر مجازات های تکمیلی محکوم شد. گفتنی است، کافه دوپامین در رشت، یک تالار پذیرایی در آمل، یک کشتی تفریحی در قشم، کافه بختیار در تبریز، کافه مان‌جای و رستوران لیدولانژ در تهران، به دلیل “عدم رعایت عفاف و حجاب” پلمب شدند.

کارگران و اصناف-

در ماهی که سپری شد ۷۸ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار در اقصی نقاط کشور دچار حادثه شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است. در آبان ماه، عدم رعایت ایمنی کار ۳۸ کارگر را مصدوم و ۴۰ تن دیگر را به کام مرگ کشاند. از اخبار مرتبط در این حوزه می توان به مرگ یک کودک کار و یک کارگر در سنندج و سلماس، مصدومیت پنج آتش نشان در بروجرد و اصفهان، مرگ یک کارگر ساختمانی در عباس آباد، مرگ و مصدومیت چهار کارگر در عسلویه و مشهد، مرگ و مصدومیت سه کارگر در قزوین و آذرشهر، مرگ شش کارگر در ساوجبلاغ، مرند، ساوه و ارومیه، مرگ و مصدومیت چهار کارگر از جمله یک آتش نشان در تهران، پیرانشهر، بانه و انزلی، مرگ و مصدومیت چهار کارگر در میاندوآب و نیشابور، مرگ دو کارگر در سنندج و فردیس و مسمومیت غدایی هشت کارگر در بشاگرد و مرگ و مصدومیت هفت کارگر در نیشابور، مشهد، سقز و لاهیجان اشاره کرد.

در آبان ماه، دستکم ۲۲۴ تجمع اعتراضی برگزار شد که از مهمترین آنها میتوان به تجمع اعتراضی جمعی از کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، جمعی از کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت پایانه‌ های نفتی جزیره خارگ در استان بوشهر و شماری از کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در میدان های نفتی بلال و ایلام متعلق به شرکت نفت فلات قاره ایران واقع در هرمزگان، شماری از کارگران اخراجی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و کشاورزان در اصفهان، جمعی از کارکنان سازمان همیاری شهرداری های استان کهگیلویه و بویراحمد، گروهی از رانندگان مینی بوس در رفسنجان و شماری از کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز و شماری از رانندگان خودروهای دیزلی در زابل اشاره کرد.

همینطور، جمعی از پرستاران بیمارستان امام خمینی ارومیه، شماری از بازنشستگان کشوری در سنندج، کرمانشاه، همدان، اهواز، ایلام و قزوین، بازنشستگان تامین اجتماعی در اراک، کرمانشاه، اهواز و شوش و بازنشستگان فولاد در اهواز، تهران و اصفهان، جمعی از بازنشستگان مخابرات در اهواز، زاهدان، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اراک، ایلام، تهران، شیراز، تبریز، رشت، سنندج، شهرکرد، قزوین، خرم آباد و ساری، بیش از هزار و دویست تن از درمانگران اعتیاد در تهران و شماری از کارکنان استانداری استان قم، گروهی از بازنشستگان صنعت نفت در کرج و تهران و جمعی از پرستاران در اراک و تهران و تعدادی از معلمان خرید آموزشی در رفسنجان و اصفهان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به علاوه، کارگران مجتمع پتروشیمی آبادان، کارگران کارخانه تکدانه در مرند و کارگران پروژه ای شرکت ثمین در خوزستان و شماری از کارگران شرکت آرمه نو پتروشیمی چابهار دست به اعتصاب زدند. همچنین، کارگران خطوط ریلی راه آهن شمال، کارگران سد معبر شهرداری ایرانشهر، کارکنان جهاد نصر کرمانشاه، کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، کارکنان سازمان همیاری شهرداری های کهگیلویه و بویراحمد، گروهی از کارگران خدماتی شهرداری ایلام، کارگران شهرداری زاهدان، گنبدکاووس و کارگزاران مخابرات روستایی کردستان، کارگران شرکت کمباین سازی سهند تبریز و قرق بانان حفاظت از جنگل های مازندران از معوقات مزدی و یا بیمه ای خود خبر دادند.

 در ضمن، جمعی از بازنشستگان شهرداری پهره از توابع ایرانشهر از عدم پرداخت سنوات خود گلایه مند هستند. یک منبع آگاه در این گزارش گفت: بسیاری از بازنشستگان پول سنوات خود را دریافت نکرده اند و این امر باعث بروز مشکلات معیشتی زیادی برای آنها شده است و با پیگیری های مکرر یکی از بازنشسته ها توانسته است ماهانه پنج میلیون تومان از شهرداری دریافت کند و علی رغم اینکه حدود پنجاه میلیون دیگر از مبلغ باقی مانده است، شهرداری حقوق این بازنشسته را قطع کرده است. از سوی دیگر، ریحانه انصاری نژاد و عثمان اسماعیلی، فعالین کارگری، جهت تحمل دوران حبس، راهی زندان اوین و زندان سقز شدند. به علاوه، صد و بیست کارگر تعدیل شده کارخانه “بستنی عسل” در سنندج بیش از شش سال است که در بیکاری و بلاتکلیفی بسر میبرند.

در ضمن، سیامک صادقی‌ چهرازی، فعال صنفی معلمان خوزستان، طی ابلاغیه ای به شعبه سیزده دادسرای عمومی و انقلاب اهواز احضار شد. همینطور، محسن عمرانی، محمود ملاکی، اصغر حاجب و عبدالرضا امانی فر، از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان استان بوشهر هر کدام به پرداخت دوازده میلیون تومان جزای نقدی بدل از سه ماه حبس و سی و پنج ضربه شلاق محکوم شدند. به علاوه، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محسن عمرانی، عضو هیات مدیره‌ کانون صنفی معلمان استان بوشهر، روز سه شنبه نهم آبان ماه، در دادگاه انقلاب بوشهر برگزار شد.

از سوی دیگر، روز پنجشنبه چهارم آبان ماه، ایرج توبه ایها (نجف آبادی)، عضو کانون صنفی معلمان نجف آباد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. همینطور، روز دوشنبه پانزدهم آبان، همزمان با برگزاری تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری در تهران، سه فعال صنفی معلمان به نام های سیامک صادقی‌ چهرازی و آقایان انصاری و موسویان، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و پس از ساعاتی با اخذ تعهد آزاد شدند. در ضمن، اصغر امیرزادگان، معلم و فعال صنفی فرهنگیان استان فارس جهت تحمل دوران محکومیت پنج سال حبس خود راهی زندان فیروزآباد شد. همینطور، دو تالار پذیرایی در آمل و مشگین شهر، پنج کافه رستوران در شیراز، یک کشتی تفریحی در قشم، دو کافه رستوران، رستوران لیدولانژ و کافه مان‌جای در تهران، کافه دوپامین در رشت، دو واحد صنفی در پرند و کافه بختیار در تبریز پلمب شدند.

 ۱– گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

از مهم‌ترین اخبار که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت، می توان به آزادی توماج صالحی، ممانعت از حضور نرگس محمدی در دادسرا و محرومیت وی از انتقال به بیمارستان به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری، بازداشت هفده شهروند در جریان مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند، گزارشی از نشست جانبی مجمع عمومی سازمان ملل در مورد آزار و اذیت های مداوم علیه اقلیت‌ها در ایران، آتش سوزی در یک مرکز ترک اعتیاد و کشته شدن ۳۲ نفر از مددجویان، اعدام قاسم آبسته در زندان قزلحصار کرج و مسمومیت چند دانش آموز در شهرکرد و زنجان اشاره کرد.

۲– گزارشاتی که علی‌رغم اهمیت با بی‌توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری، اساساً با کم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد. از مهم‌ترین خبرها که در این ماه با بی توجهی رسانه ها و مردم روبرو شدند، میتوان به خودکشی یک زندانی در زندان لاکان رشت، منع موقت از تحصیل تعدادی دانشجو به دلیل برگزاری مهمانی مختلط اشاره کرد.

برای انتشار در شبکه های اجتماعی

مقالات بیشتر از این نویسنده را می‌توانید با کلیک روی نام ایشان مشاهده کنید.

تازه ترین

رهایی، برخلاف میل اربابان قدرت، تنها نیست؛ گرچه خونین است.

رهایی، برخلاف میل اربابان قدرت، تنها نیست؛ گرچه خونین است.

همیشه انتخاب کردن بین رهایی و بردگی پیچیده و خوف انگیز است. در وضعیت موجود که خشونت سروری می کند، این انتخاب رخداد آفرین است.رخدادی که خشونت را از سروری به زیر می کشد و آزادگی خود را می نماید، حتی برای دقیقه ای!دقیقه ای که انسان را و بودن در ساحت انسانی را معنا می...

یک سند محرمانه از تعرض جنسی به نیکا شاکرمیو جزئیات قتل او به دست نیروهای امنیتی ایران پرده برداشت

یک سند محرمانه از تعرض جنسی به نیکا شاکرمیو جزئیات قتل او به دست نیروهای امنیتی ایران پرده برداشت

توجه: این گزارش ممکن است برای بعضی مخاطبان آزاردهنده باشد نویسنده گان؛ گروه تحقیقاتی بی‌بی‌سی آی برترام هیل، آیدا میلر و مایکل سیمکین اسنادی که سرویس جهانی بی‌بی‌سی به دست آورده و تایید شده حاکی از آن است نیکا شاکرمی، دختر نوجوان شرکت کننده در اعتراضات ۱۴۰۱، پس از...

گزارش

گزارش

تلاطم در فضای آکادمیک ایران؛ این بار دانشجویان «انقلاب فرهنگی» می‌کنند این گزارش درباره مدل جدید سرکوب در دانشگاه‌های ایران و مقاومت دانشجویان درباره محدودیت‌های فزاینده حکومت علیه دانشجویان و دانشگاه‌ها و علیه آن‌ها است. اگر جمهوری اسلامی در دهه ۱۳۶۰ با تعطیلی...

0 Comments

0 Comments