شورای ملی تصمیم  همراه و همگام با مردم آگاه ایران، برای تحقق خواسته‌های زیر تلاش و مبارزه می‌کند. 1- گذار کامل از جمهوری اسلامی با تکیه به جنبش‌های اعتراضی مردم، گذار خشونت پرهیز با حفظ حق دفاع مشروع. 2 – حفظ تمامیت ارضی کشور با تاکید بر نظام غیرمتمرکز . 3- جدایی دین از حکومت. 4 – فراخوان عمومی برای تشکیل مجلس مؤسسان. 5 – تلاش برای برپایی نظامی دموکراتیک و انتخابی  تعیین نوع حکومت با آرای مردم. 6 –  اجرای کامل اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته به آن، با تاکید بر رفع هرگونه تبعیض علیه زنان و برابری جنسیتی در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و مشارکت زنان در مدیریت جامعه، و نیز تاکید بر حفظ محیط زیست

به زندانیان در حال فرار از آتش، شلیک کردند

2022-10-16

نوشته ای دیگر از شورای ملی تصمیم

Comments

صدای آمریکا – یک فعال حقوق بشر در ایران، درباره آتش‌سوزی در اوین، به صدای آمریکا گفت بر اساس اخباری که به او رسیده، مقامات زندان به زندانی‌های در حال فرار از آتش و دود شلیک کردند.

پوران ناظمی، فعال مدنی و حقوق بشر ساکن ایران، روز یک‌شنبه ۲۴ مهر در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا تأکید کرد: «در این روزها هر چه را که ما از طرف حکومت می‌بینیم فقط فاجعه است.»

خانم ناظمی با بیان این که هنوز از شمار کشته‌شدگان یا زخمی‌ها «اطلاع دقیقی نداریم»، گفت که «چند بیمارستان در حال آماده‌باش هستند» و نیروهای حکومتی «در مقابل آنها ایستاده‌اند و اجازه نمی‌دهند کسی نزدیک بشود.»

به گفته این فعال حقوق بشر، هنوز بسیاری از زندانی‌ها با خانواده‌هایشان تماس نگرفته‌اند و گزارش‌ها «خیلی متفاوت بوده» و برای اخبار دقیق «باید صبر کنیم.»

او با بیان این که آتش‌سوزی شنبه شب در اوین از بند هفت آغاز شده، توضیح داد: «بند هفت زندان اوین بند موقت و مربوط به زندانیانی است که زیر حکم هستند، مخصوصا این روزها جوانان و نوجوانانی را که در اعتراضات دستگیر شده‌اند در این بند نگهداری می‌کنند و خیلی بیشتر از تعدادی که ظرفیت داشته در آن زندانی نگهداری می‌شده.»

به گفته خانم ناظمی، گزارش‌ها حاکی از آن است که گارد ویژه از روز قبل در آن جا حضور داشته است. او اضافه کرد: «خبرهایی که به دست ما رسیده نشان می‌دهد این‌ها (مقامات زندان) یک آتشی را به پا کرده‌اند، زندانیان آمده‌اند از دست آن دود و آتش فرار کنند و این‌ها به رگبارشان بسته‌اند و حتی خمپاره شلیک کرده‌اند.»

این فعال حقوق بشر افزود: «زندانیان زن گفته‌اند که آن موقع شب جوشکار آورده‌اند و جلوی در و پنجره‌های آن جا را دوباره نرده گذاشته‌اند.»

پوران ناظمی گفت که «صدای شعار زندانیان زن و مرد از داخل زندان شنیده می‌شد» که شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» و «زن زندگی آزادی» می‌دادند.

او با بیان این که «مشخص است این یک آتش‌سوزی طبیعی نبوده»، گفت: «ما احتمال می‌دادیم در این روزها این‌ها چنین شعبده‌ای را به کار ببرند. الان بیشترین نگرانی ما بابت جوانان و نوجوانانی است که در بند هفت بوده‌اند. در این سوله چندین برابر ظرفیت این بچه‌ها نگهداری می‌شدند بدون هیچ امکانات رفاهی و بهداشتی.»

خانم ناظمی از همه کسانی که تاکنون «در تردید بودند» خواست که «یک لحظه فقط تجسم کنند دختر یا پسر خودشان را آمده‌اند از داخل مدرسه دستگیر کرده‌اند با ضرب و شتم برده‌اند و به او اتهام زده‌اند به زندانی برده‌اند که حقش نبوده» و در جایی نگهداری می‌کنند که «به قول خودشان «چند سارق کشته شده‌اند و امکان داشته چاقوکش و قاتل و سارق هم باشد.»

او با بیان این که «هر کس الان سکوت کند، به خودش، اعتقاداتش و شرفش خیانت کرده»، اضافه کرد: «بچه بی‌گناه را با آن روح پاکش برده‌اند آن جا و آن وقت این بچه یک دفعه خودش را در مقابل آتش و دود هم ببیند. بخواهد فرار کند، بهشان شلیک هم بکنند. این انصاف نیست. این وجدان نیست که سکوت کنید. خیلی از دوستان ما در زندان اوین هستند. زنان و مردانی که هر کدامشان الگوی یک عمر مبارزه و فداکاری هستند ولی الان من از آنها صحبت نمی‌کنم. الان می‌خواهم که به فکر نجات جان این جوانان و نوجوانان باشید.»

خانم ناظمی ابراز امیدوار کرد، «کسانی که به قشر خاکستری مشهور هستند» با دیدن این صحنه‌ها «بفهمند برای این حکومت جان من و شما و بچه‌های ما و آینده کشور هیچ اهمیتی ندارد. آنها فقط به دنبال ثروت‌اندوزی و قدرت‌مداری هستند.»

برای انتشار در شبکه های اجتماعی

مقالات بیشتر از این نویسنده را می‌توانید با کلیک روی نام ایشان مشاهده کنید.

تازه ترین

تکثیر و دگردیسیِ “زهرا خانوم”، مسعود نقره‌کار

تکثیر و دگردیسیِ “زهرا خانوم”، مسعود نقره‌کار

حکومت اسلامی برای سرکوب و حذف مخالفان و دگراندیشان سیاسی و عقیدتی از تمامی ظرفیت‌های مالی، نیروهای انسانی، تخدیر و تحمیقِ پیروانش بر بنیانِ عقب ماندگی مذهبی و فرهنگی و اخلاقی آنان، استفاده کرده است. این سرکوب‌ها در اشکال گوناگونِ فیزیکی، ایدئولوژیک و عقیدتی، نَرم و...

آیا جامعه ایران با بحران حجاب تحمیلی وارد تقابل غیرقابل بازگشت با حکومت جمهوری اسلامی شده است؟

آیا جامعه ایران با بحران حجاب تحمیلی وارد تقابل غیرقابل بازگشت با حکومت جمهوری اسلامی شده است؟

نشانه- خانم صدیقه وسمقی اعلام کرده که «حجاب تحمیلی جمهوری اسلامی را حجاب شرعی» نمی‌داند و «حجاب اجباری یک بازی سیاسی بیهوده است که زنان با مقاومت خود به این بازی پایان خواهند داد.» او می گوید که؛ «زنان در کشور ایران نه‌ تنها از قوانین تبعیض‌آمیز، رنج‌آور و محدودیت‌های...

یادی از بهاره هدایت از رهبران میدانی

یادی از بهاره هدایت از رهبران میدانی

ما دهه‌شصتی‌ها، آخرین به آزمون گذارندگانِ امکان تغییر مسالمت‌آمیز از راه اصلاحات بودیم. هیچ ناظر منصفی نمی‌تواند این ملت را به ناشکیبایی و تمایل به خشونت متهم کند، چرا که خرد جمعی ایرانیان طی دهه‌های گذشته بارها تمام منافذ احتمالی را برای تغییر مسالمت‌آمیز وضعیت...

0 Comments

0 Comments