شورای ملی تصمیم  همراه و همگام با مردم آگاه ایران، برای تحقق خواسته‌های زیر تلاش و مبارزه می‌کند. 1- گذار کامل از جمهوری اسلامی با تکیه به جنبش‌های اعتراضی مردم، گذار خشونت پرهیز با حفظ حق دفاع مشروع. 2 – حفظ تمامیت ارضی کشور با تاکید بر نظام غیرمتمرکز . 3- جدایی دین از حکومت. 4 – فراخوان عمومی برای تشکیل مجلس مؤسسان. 5 – تلاش برای برپایی نظامی دموکراتیک و انتخابی  تعیین نوع حکومت با آرای مردم. 6 –  اجرای کامل اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته به آن، با تاکید بر رفع هرگونه تبعیض علیه زنان و برابری جنسیتی در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و مشارکت زنان در مدیریت جامعه، و نیز تاکید بر حفظ محیط زیست

جمهوری اسلامی آثار تاریخی را نابود می‌کند، احد قربانی دهناری

2022-08-21

نوشته ای دیگر از احد قربانی دهناری

Comments

جستارگشایی

اسلام با دیدگاه مردی شکل گرفت که دانش و تجربه اجتماعی، علمی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی او بسیار نازل‌تر انسان‎های متوسط تمدن‌های آن دوران مانند یونان، روم، میان‌رودان (سومریان، اکدیان، بابل، آشور، کلدانی) و تمدن‌های ایرانی مانند کاسی، عیلام، ماد، اشکانی و ساسانی بود، کتابی تدوین و آنرا به خدا منسوب کرد. کتابش را آخرین ویرایش ۱۲۴۰۰۰ پیام‌های خدا اعلام کرد. یعنی خدا دیگر حرفی برای گفتن ندارد. به زبان دیگر آنچه محمد در بیابان‌های عربستان می‌گوید نفی آنچه بشر در گذشته اندیشیده بود و ابطال آنچه بشر در آینده می‌اندیشد. اسلام که خود ار دانش بشری آن دوران هیچ بهره‌ای نبرده بود، با اثبات ناآگاهی مطلق خود، گذشته بشریت را جاهلیت خواند و آینده اندیشمند بشر را بدعت.

اسلام از هم‌اندیشی و هم‌فکری، درس‌گیری از تجربه زندگی انسان‌ها برای بهبود زندگی خود هراس دارد. با آفرینش علمی، هنری، ادبی و فلسفی بشری به ویژه شعر، نقاشی، مجسمه‌سازی و موسیقی می‌ترسد.

سخن فشرده، آفرینش و اندیشیدن ممنوع، آنچه محمد بی‌سواد در ۱۴۰۰ سال پیش در بیابان عربستان گفت برای تمام حیات پویای آینده بشر کفایت می‌کند و آنچه در گذشته بشر آفرید و اندیشید جاهلیت بود. در بستر این دیدگاه باید نابود کردن مجسمه‌ی ۱۶۰۰ ساله بودا در بامیان به‌دست طالبان، تخریب میراث فرهنگی و تاریخی به‌دست داعش و نابود کردن آثار فرهنگی و تاریخی به‌دست جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرد.

امارت اسلامی ایران با ترفندهای گوناگون کمر همت به نابودی آثار تاریخی، فرهنگی و هنری مردم ایران بسته است.

بی‌توجهی

یکی از روش‌های نابود کردن آثار فرهنگی و تاریخی بی‌توجهی و نگهداری نکردن آن است. در تارنمای «صدای میراث فرهنگی» گزارشی درباره «موزه فرش» آمده که غم‌انگیز است:

یکی از کارکنان موزه فرش با بغض تعریف می‌کرد که وقتی موزه را بعد از شش هفت ماه باز کردند، فقط دو سه خاک‌انداز سوسک از یکی از بخش‌های آن جمع کرده‌اند. در این مدت موزه به دلیل تاریکی و هوای نامطبوعی که به دلیل خرابی سیستم تهویه داشته ظاهرا محل تجمع حشرات موذی شده بود. تعریف می‌کردند که پشت فرش‌های آویخته شده چون نمور و تاریک بوده، ‌سوسک‌ها جمع شده بودند. حتی می‌گفتند سال گذشته در روزهای کاری موش هم دیده بودند. وجود این جانوران موذی، اختلاف شدید دما در تابستان و زمستان، تاریکی و رطوبت داخل ساختمان برای فرش‌های تاریخی موزه سَم است.

عدم حفاظت

در خبر دیگر می‌خوانیم دزد موزه همدان در شهر تهران به دنبال مشتری می‌گردد.️ او قصد فروش آثار مربوط به دوره ایلامیان را در تهران داشته‌ است. (مطبوعات سوم مرداد ۱۴۰۱)

باز در خبر دیگر، پرتره رنگ و روغن مظفرالدین شاه قاجار اثر برجسته کمال‌الملک از کاخ گلستان سرقت می‌شود و در حراج کریستیز لندن به فروش می‌رسد (رسانه‌ها دوم مرداد ۱۴۰۱)

قاچاق آثارباستانی و از این طریق پولشویی تنها به شهرهای بزرگ محدود نمی‌شود. در خبرها می‌خوانیم که کشف ۶ قطعه اشیای تاریخی از سوداگران آثار تاریخی در شهرستان دماوند كشف شد. پس از بررسي‌هاي كارشناسان ميراث فرهنگي مشخص گرديد ظرف سنگي نفيس مكشوفه متعلق به نيمه دوم هزاره اول قبل از ميلاد مسيح و تعداد ۵ سكه نقره متعلق به قرون اوليه دوران اسلامي است.

آثار تاريخی در حال نابودی

تاریخ و فرهنگ ایران از افتخارات مردم و یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های پیوند مردم ایران در گذار از امارت اسلامی است. حکومت اسلامی برا این امر واقف است و می‌کوشد آثار تاريخی ایران را نابود کند. من سخت نگران از بين رفتن و يا آسيب ديدن آثار باستانی، تاريخی و فرهنگی ايران بی‌شماری هستم. در اینجا فهرست برخی از این آثار می‌آید:

تخت جمشيد و آثار تاریخی اطراف سد سيوند

بر اثر عبور پروژه راه آهن از نزديکی آن در معرض آسيب های اساسی قرار گرفته است. از این گذشته، در صورت آبگيری سد سيوند در استان فارس علاوه بر آسيب ديدن محوطه پاسارگاد و مقبره کوروش بزرگ، هزاران اثر باستانی در محوطه باستانی تنگه بلاغی برای هميشه از بين خواهد رفت: «تخريب و نابودی بقايای کاخ داريوش»، «بقايای روستای هخامنشی»، «کارگاه سفالگری ۷۰۰۰ساله»، «گورستان۶۰۰۰ ساله»، «برخی بقايای دوران عيلامی»، «گورستان سنگی ساسانی»، «کارگاه توليد شراب» و «راه شاهی»

محوطه باستانی بيستون

بر اثر فعاليت شرکت پتروشيمی در محوطه آن و حفر کانال در معرض خطر قرار دارد.

محوطه باستانی دوره عيلامی در شوش

بر اثر فعاليت های کشاورزی پيش از شناسايی و کاوش نابود شد. از اين محوطه با قدمت بيش از ۱۳۰۰ سال پيش از ميلاد، به عنوان يکی از محوطه های بسيار مهم ياد می شود.

معبد باستانی چغازنبيل

اين معبد تاريخی ۳۵۰۰ ساله بر اثر فعاليت های اکتشاف نفت آسيب ديده و در صورت تداوم انفجارها برای اکتشاف ذخاير گاز و نفت نابود می‌شود.

مجمسه جمشيد جم و غار آدم

اين آثار که در محوطه کوه پرديس در استان بوشهر قرار دارند بر اثر فعاليت های شرکت های نفت و گاز در عسلويه در معرض آسيب قرار گرفته اند.

دشت باستانی مغان و محوطه اولتان قالاسی

محوطه‌ای تاريخی و ناشناخته در اطراف اردبيل که بر اثر فعاليت کارخانه ها و جمع آوری زباله در آن در معرض نابودی قرار دارد.

محوطه باستانی جيرفت

محوطه تاريخی طی سه سال و با هجوم صدها کاوشگر غير مجاز به آن غارت شد. به گفته منتقدان، بی توجهی متوليان ميراث فرهنگی و نهادهای دولتی سبب شد تا اغلب آثار اين محوطه تاريخی پيش از شناسايی مورد سرقت قرار گيرد.

محوطه باستانی خوزستان

محوطه ای که به گفته کارشناسان، ميراث دار تمدن کهن ايرانيان است. اين محوطه تاريخی در پی آغاز آبگيری سد کارون سه در حال به زير آب رفتن است.

توس و مقبره فردوسی

عبور دکل های فشار قوی برق از حريم اين محوطه تاريخی توسط وزارت نيرو، مقبره حکيم ابوالقاسم فردوسی، شاعر بزرگ ايران و شهر تاريخی توس را در معرض خطر قرار داده است.

شهر تاريخی ماسوله

بر اثر تخريب جنگل در اطراف آن و بی توجهی در خطر نابودی بر اثر جابجايی و ريزش کوه قرار گرفته است.

چهارباغ و ميدان نقش جهان اصفهان

بر اثر پروژه عبور مترو اصفهان از چهارباغ اين محوطه تاريخی در قلب اصفهان در معرض آسيب قرار دارد. با وجود اعتراض های بسيار از سوی حاميان ميراث فرهنگی مقامات دولتی و مسئولان شهری در اصفهان تاکنون به درخواست آنان پاسخ مثبتی برای تغيير مسير متروی اصفهان نداده اند. در همين حال، ساخت يک برج در ميدان نقش جهان، اين احتمال را افزايش داده است که سازمان يونسکو اين ميدان را در فهرست آثار در معرض خطر قرار دهد.

تخریب ایدئولوژیک

جمهوری اسلامی به طور خزنده و نظام‌مند آثار تاریخی را به نفع گسترش زیازتگاه‌ها و امامزاده‌ها است که اکثر آنها برساخته و مجهول استند.

خبرگزاری رسمی در ایران از صدور سند مالکیت برای حرم‌های مشهد و قم و سلب تملک «۳۵ بنای ارزشمند و ملی» و «قلع و قمع» بافت تاریخی شیراز به بهانه اجرای «طرح بین‌الحرمین» با هدف وسیع‌تر کردن فضای دسترسی به دو حرم شاهچراغ و سیدعلاءالدین حسین در شیراز خبر می‌دهند. (خبرگزاری‌ها ۰۵ تیر ۱۴۰۱)

قانونی کردن حفاری و قاچاق غیر مجاز

جمهوری اسلامی بر آن است که تخریب و تاراج آثار تاریخی و فرهنگی ایران را قانونی کند و با فروش آثار باستانی و عتیقه جنگ نیابتی را در منطقه تامین مالی کند. در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ تعدادی از نمایندگان مجلس، طرحی را برای طی مراحل قانونی تحت عنوان «طرح استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» به رئیس مجلس ارائه کردند. این طرح به قاچاق آثار باستانی رسمیت می‌بخشد و به ویرانی میراث فرهنگی ایران می‌انجامد.

بنا بر گزارش روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشتِ خبرگزاری ایسنا، ۶۱ تن از استادان باستان‌شناسی سراسر ایران با اعتراض شدید به «نگاه مادی» نمایندگان مجلس به اشیای فرهنگی، در نامه‌ای به رئیس مجلس به طرح این نمایندگان برای «رسمیت و وجاهت قانونی بخشیدن به حفاری و قاچاق غیرمجاز» به‌شدت اعتراض کردند. آنها تاکید کردند که ️یکی از اهداف این نمایندگان در این طرح «تبدیل شدن ایران به کانون منطقه‌ای خرید و فروش آثار باستانی و ورود ارز به کشور» عنوان شده است. «اساساً نفس درآمدزایی از مواریث ملی و فرهنگی کشور، از طرف هیچ فرد ایرانی با وجدان و آگاهی قابل پذیرش نبوده، نیست و نخواهد بود.»

شناسنامه آثار تاریخی

نخستین گام در حفاظت پیشگیرانه آثار تاریخی مستندنگاری و تهیه شناسنامه تاریخی – هنری همه‌ی آنهاست. شناسنامه‌های آثار تاریخی فرهنگی ایران باید ثبت دیجیتالی شود و در دسترس همه‌ی مردم قرار گیرد.

می‌توان در یک بانک اطلاعات تمامی معلومات و مسائل مربوط به اثر تاریخی شامل محل، شماره، نوع، تعداد، ابعاد، وزن، تزئینات احتمالی، کاربرد، تعلق، محل کشف و ساخت، وضعیت مرمتی و حفاظتی را جمع آوری و برای مردم همرسانی کرد.

خدمات گردشگری فرهنگی-تاریخی

رژیم از یک سو آثار باستانی و تاریخی نادیده می‌گیرد و حتی نابود می‌کند و از سوی دیگر سرمایه هنگفتی را برای سفرهای زیارتی و ساختن امامزاده‌های مجعول صرف می‌کند. این وظیفه میهنی مردم است که در نزدیکی آثار باستانی و تاریخی خدمات گردشگری و رفاهی برای مسافران ایجاد کنند. سفرهای نوروزی و گردشگری جوانان را به سوی آثار تاریخی و فرهنگی تشویق کنند.

احد قربانی دهناری

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برای مطالعه بیشتر

نابودی آثار باستانی ايران؛ چه کسی پاسخگوست؟ بیژن یگانه

https://www.radiofarda.com/a/f1_iran_heritage/376830.html

تخريب و تاراج: سياست‌های جمهوری اسلامی در حوزه‌ ميراث فرهنگی، مجید محمدی

https://www.radiofarda.com/a/F5_historic_monuments_destruction_policy_by_islamic_authorities_in_Iran/2220978.html

«انتقام سخت» جمهوری اسلامی از میراث فرهنگی ایران، مجتبی دهقانی

https://www.independentpersian.com/node/37626/%C2%AB%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%AE%D8%AA%C2%BB-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

برای انتشار در شبکه های اجتماعی

مقالات بیشتر از این نویسنده را می‌توانید با کلیک روی نام ایشان مشاهده کنید.

تازه ترین

حکومت های دیکتاتوری ابتدا در ذهن سقوط می‌کنند

حکومت های دیکتاتوری ابتدا در ذهن سقوط می‌کنند

رمان "بینایی" نوشته‌ ژوزه ساراماگو حکایت مردمی است که از حکومت ناراضی هستند و برای نشان دادن اعتراض پای صندوق رای حاضر نمی شوند. این رمان در ادامه رمان دیگری به نام "کوری" است که نویسنده پرتغالی به خاطر نوشتن رمان کوری جایزه‌ ارزشمند نوبل ادبی را گرفته است. رمان...

خوش صدایِ شیک پوش و با اتیکت در “عودلاجان”

خوش صدایِ شیک پوش و با اتیکت در “عودلاجان”

محمدعلی بهمنیِ ترانه سرا و شاعر، که یک پای انتشارات چکیده بود، خبر آورد. جمع انتشارات چکیده، جمع بودیم، برنامۀ شبانۀ " کافه خوزستان" سرِ نظام آباد و گیتی رُخ، عرق تگری و ماهیچه‌های معروفِ " آقا مجید". اول از صدای خوب و استعداد آهنگسازیش و اینکه از انگشت شمار آدم حسابی...

نوروز نماد همبستگی ملی، تاریخی، فرهنگی و آیینی ما ایرانیان

نوروز نماد همبستگی ملی، تاریخی، فرهنگی و آیینی ما ایرانیان

نوروز یکی از جشن‌های سنتی و دیرپای ماست. هر ساله همه ما ایرانیان و برخی از کشورهای همسایه‌ی ما، نوروز باستانی، بهار و رستاخیز طبیعت را جشن می‌گیریم. خانه و دل را از گرد و غبار کهنه می‌روبیم و با طبیعت جوان‌شده پیمان شادی و دوستی می‌بندیم. این جشن خجسته بر همه فرخنده...

0 Comments

0 Comments