شورای ملی تصمیم  همراه و همگام با مردم آگاه ایران، برای تحقق خواسته‌های زیر تلاش و مبارزه می‌کند. 1- گذار کامل از جمهوری اسلامی با تکیه به جنبش‌های اعتراضی مردم، گذار خشونت پرهیز با حفظ حق دفاع مشروع. 2 – حفظ تمامیت ارضی کشور با تاکید بر نظام غیرمتمرکز . 3- جدایی دین از حکومت. 4 – فراخوان عمومی برای تشکیل مجلس مؤسسان. 5 – تلاش برای برپایی نظامی دموکراتیک و انتخابی  تعیین نوع حکومت با آرای مردم. 6 –  اجرای کامل اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته به آن، با تاکید بر رفع هرگونه تبعیض علیه زنان و برابری جنسیتی در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و مشارکت زنان در مدیریت جامعه، و نیز تاکید بر حفظ محیط زیست

تعلیق ادامه تحصیل دختران و زنان در مدارس و دانشگاه های خصوصی و دولتی افغانستان را محکوم میکنیم

2022-12-23

نوشته ای دیگر از شورای ملی تصمیم

Comments

پس ازخروج ارتش آمریکا از افغانستان و از زمان روی کار آمدن دوباره طالبان در ۱۵ اگوست سال گذشته ، مساله تحصیل دختران مورد مذاکره و یکی از جنجالیترین امور مورد بحث کشورهای غربی با طالبان و دولت جدید بوده است. این مساله بارها در سفر های آنها به کشورهای غربی و دیدار با مقامات آنها مورد سوال و مذاکره قرار گرفت.
اما نمایندگان رژیم طالبان با پاسخ هایی دو پهلو برای جلب رضایت کشورها و گرفتن مشروعیت برای دولت جدید، از بیان آشکار
نیت های پلید خود طفره رفتند و حتی قول رعایت حق تحصیل زنان را دادند. زنان افغانستان و تمام جهان به درستی به وعده های طالبان در مورد این که آنها «ملایمتر شده اند و با طالبان اولیه تفاوت دارند» با تردید و ناباوری نگاه کردند و وعده های آنها را باور نکردند.
اخیرا با خبر منتشر شده در مورد بخشنامه طالبان به مراکز آموزش عالی دولتی و خصوصی و به تعلیق درآمدن امر تحصیل عالی زنان و دختران بیش از پیش حقانیت زنان افغانستان در ناباوری آنها در مورد ادعاهای طالبان در مورد «چرخشهای مدرن و پایان دادن به رفتارهای زن ستیزانه » روشن شد.
وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در نامه ای اعلام کرده است که زنان و دختران «تا اطلاع ثانوی» نمیتوانند در دانشگاههای دولتی و خصوصی ادامه تحصیل دهند. در نامه ای که از سوی وزارت تحصیلات عالی طالبان به تمام دانشگاههای دولتی و خصوصی فرستاده شده، آمده است که براساس تصمیم کابینه حکومت طالبان در تاریخ ۸۲ قوس/آذر ادامه تحصیل دختران «تا امر ثانی تعطیل است». در این نامه که ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان آن را امضا کرده تاکید شده است که دانشگاهها این حکم را باید «فورا» عملی کنند. ضیاالله هاشمی، سخنگوی این وزارتخانه اصالت این مکتوب را به بی بی سی تایید کرد.با توجه به این دستور جدید طالبان، اکنون تنها دختران در مقطع ابتدایی یعنی از کلاس یک تا شش میتوانند در مکاتب/مدارس درس بخوانند.
تنها ساعتی بعد از انتشار حکم طالبان در مورد ممنوع کردن تحصیل دختران، سازمان دیدبان حقوق بشر طی بیانیه ای آن را «شرم آور» و ناقض حق تحصیل دختران افغانستان خواند. «طالبان هر روز بیش از پیش ثابت میکند که برای حقوق بنیادین افغانها، به ویژه زنان، حرمتی قایل نیست».
ما در کمیسیون زنان شورای ملی تصمیم این اقدمات وحشیانه و مقایر با حقوق بنیادی انسان برای کسب دانش و علم را نه تنها زن ستیزانه، بلکه ضد انسانی و ضد بشری میدانیم و بدین وسیله همدردی و همراهی خود را با زنان افغانستان و مبارزات آنها علیه طالبان اعلام میداریم. برای همصدائی برای مبارزه با زن ستیزی ازشما میخواهیم که به زنان ایران در مبارزه با ژریم جمهوری اسلامی ایران که خود طالبانی دیگر در ایران است، بپیوندید که هر دو این رژیم های تمامیت خواه اسلامی زندگی را برای انسانیت و بخصوص زنان تنگ کرده اند.
به امید پیروزی مبارزه روشنایی بر تاریکی
نابود باد بنیادگرایی ضد انسانی اسلامی و مذهبی

کمیسیون زنان شورای ملی تصمیم
۲ دی ۱۰۴۱ | 22-22-

برای انتشار در شبکه های اجتماعی

مقالات بیشتر از این نویسنده را می‌توانید با کلیک روی نام ایشان مشاهده کنید.

تازه ترین

شورای ملی تصمیم از گزارش کمیته مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل حمایت می کند

شورای ملی تصمیم از گزارش کمیته مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل حمایت می کند

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ (۱۸ مارس ۲۰۲۴)  نشستی ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد. این نشست به منظور بررسی نقض گسترده حقوق بشر در ایران و افزایش فشار بین‌المللی بر جمهوری اسلامی برای بهبود وضعیت حقوق بشر در...

نوروز باستانی خجسته باد

نوروز باستانی خجسته باد

بس که بد می‌گذرد زندگی اهل جهانمردم از عمر چو سالی گذرد عید کنندصائب تبریزی امسال در شرایطی به پیشواز نوروز و سال نو می رویم که جنبش «زن، زندگی، آزادی» بنیان رژیم جنایت، تبعیض، سرکوب و سانسور را به لرزه در آورد. این جنبش دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بازگشت...

روز جهانی زن بر همه زنان ایران مبارک باد

روز جهانی زن بر همه زنان ایران مبارک باد

روز جهانی زن در دفاع از حقوق زنان و به پاس مبارزه پیگیر و دلیرانه آنان به یک روز مهم و تاریخی در تقویم تمام کشورها تبدیل شده ‌است. زنان در طول تاریخ همواره به دنبال حقوق خودشان بودند، روز جهانی زن، نمادی برای رسیدن به این حقوق اساسی زنان می‌باشد. اما مشخصه اصلی شخصیت...

1 Comments

1 Comment

  1. Zari Erfani

    شرم بر امریکای جنایتکار و جنگ طلب…