شورای ملی تصمیم  همراه و همگام با مردم آگاه ایران، برای تحقق خواسته‌های زیر تلاش و مبارزه می‌کند. 1- گذار کامل از جمهوری اسلامی با تکیه به جنبش‌های اعتراضی مردم، گذار خشونت پرهیز با حفظ حق دفاع مشروع. 2 – حفظ تمامیت ارضی کشور با تاکید بر نظام غیرمتمرکز . 3- جدایی دین از حکومت. 4 – فراخوان عمومی برای تشکیل مجلس مؤسسان. 5 – تلاش برای برپایی نظامی دموکراتیک و انتخابی  تعیین نوع حکومت با آرای مردم. 6 –  اجرای کامل اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته به آن، با تاکید بر رفع هرگونه تبعیض علیه زنان و برابری جنسیتی در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و مشارکت زنان در مدیریت جامعه، و نیز تاکید بر حفظ محیط زیست

گزارش خبری از هفته ای که گذشت

2023-11-12

گروه خبر کمیسیون رسانه شورای ملی تصمیم

کانال توانا درتلگرام ۹ نوامبر- وزارت ارشاد اسلامی سامانه “نظارت مردمی بر آثار منتشرشده” راه‌اندازی کرد. به گزارش خبرگزاری کتاب ایران، ایبنا، این سامانه برای دریافت گزارش شهروندان! از “محتوای مغایر ضوابط” نشر کتاب‌هایی ست که پیشتر سانسور شده و منتشر شده‌اند۔ یعنی نظارت پس از انتشار کتاب، نکته اینجا ست که کتاب‌ها پیش از انتشار سخت‌گیرانه مورد بررسی قرار می‌گیرند و سطربه‌سطر و کلمه‌به‌کلمه سانسور می‌شوند۔ جمهوری اسلامی حکومتی توتالیتر است که با ابزار سانسور و سرکوب اجازه نداده تاریخ فرهنگ و اجتماع ایران در کتاب‌ها معرفی شود شکل بگیرد و تعالی یابد۔ کاربران در شبکه‌های اجتماعی، محتوای کتاب‌های مذهبی چون توضیح‌المسائل را گزارش داده‌اند۔ پاسخ شما به این اقدام وزارت ارشاد اسلامی چیست؟

persianbloomberg بلومبرگ فارسی ۹ نوامبر ایران- حماس و اسرائیل محور سومین مناظره نامزدهای جمهوری‌خواه؛ نیکی هیلی: باید به ایران ضربه سختی زد. در این مناظره که در شهر میامی و به میزبانی شبکه «ان‌بی‌سی‌نیوز» برگزار شد، نیکی هیلی (نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل)، تیم اسکات (سناتور جمهوری‌خواه)، ران دی‌سانتس (فرماندار فلوریدا)، ویویک راماسوامی (سرمایه‌گذار) و کریس کریستی (فرماندار پیشین نیوجرسی) حضور داشتند. نیکی هیلی با بیان این که آمریکا نباید به اسرائیل بگوید چه کاری انجام دهد، گفت: «تنها کاری که ما باید انجام دهیم، حمایت از آن‌ها در از بین بردن حماس است.» ران دی‌سانتس هم گفت که اگر در جایگاه رئیس جمهوری آمریکا باشد به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خواهد گفت که «یکبار برای همیشه کار قصابان حماس را  یکسره کن.» ویویک راماسوامی هم اگرچه نسبت به پیامدهای ورود آمریکا به یک جنگ دیگر در خاورمیانه هشدار داد، اما گفت که به نتانیاهو خواهد گفت: «این تروریست را در مرزهای جنوبی خود، دود کن.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور ۹ نوامبر- اعتصاب غذا برای اعتراض به وضعیت تغذیه. روز سه شنبه دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان در اعتراض به افزایش بی‌رویه قیمت غذا و مناسب نبودن کیفیت غذای دانشگاه اقدام به اعتصاب غذا کردند. دانشگاه هنراصفهان. مطالبات صنفی

اتحاد آزاد کارگران ۹ نوامبر- بیش از ۴۰۰ دکتر داروساز از داروخانه‌های خراسان رضوی، مقابل استانداری تجمع و تحصن کردند. – بزرگترین کمبود دارویی کشور در ۴۰ سال اخیر: – کمبود شدید شیرخشک نوزادان و اقلام ضروری کشور. – بدهی سازمان‌های بیمه به داروخانه‌ها که منجر به ورشکستگی بیش از ۷۰ درصد آنان شده. – کارمزد غیرقانونی بر تعداد تراکنش‌های پوز بانکی و برداشت از جیب مردم (روش دزدی جدید حکومتی). – شروع پلتفرم‌های نرم‌افزاری تحت کنترل سپاه برای فروش آنلاین دارو (مثل اسنپ دارو) و… – درخواست اصلاح قانون ۱۳۳۴ و جلوگیری از تاسیس داروخانه دولتی و غیرقانونی که منجر به بیکاری بیش از ۱ میلیون نفر در کشور شده است.

اتحاد آزاد کارگران ۹ نوامبر- اعتراض کارگران گروه ملی فولاد اهواز. بنابر گزارش کانال تلگرام صدای مستقل کارگران فولاد ایران، روز چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲، کارگران بخش های مختلف گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اقدامی اعتراضی در هر دو شیفت صبح و عصر، از رفتن به سالن های غذاخوری محل کار و خوردن غذای روزانه خود اجتناب کردند. این اقدام در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل صورت گرفته است. ماههاست که مدیریت شرکت، وعده اجرای این طرح را داده اما به بهانه های مختلف از تحقق آن جلوگیری کرده است. به گفته کارگران معترض طرح طبقه بندی مشاغل باید به فوریت اجرا شود و در غیر این صورت دامنه و سطح اعتراض کارگران با تجمعات در داخل و خارج از شرکت گسترش خواهد یافت.

حشمت‌ طبرزدی از زندان اصفهان ۱۲ نوامبر – مبارزه و ایستادگی ھمچنان ادامه دارد

حشمت طبرزدی، زندانی سیاسی و دبیرکل جبهه دموکراتیک ایران با انتشار نامه‌ای از زندان مرکزی اصفهان، ضمن محکومیت قتل آرمیتا گراوند و همچنین داریوش مهرجویی و همسرش، به تشریح روند پرونده‌ها و احکام صادره علیه خود نوشت: ‏مبارزه و ایستادگی، ھمچنان ادامه دارد؛ ‏اندوه فراوان به دلیل شهادت مظلومانه ‌آرمیتا گراوند که جانش را در راه آرمان آزادی و مخالفت با حجاب اجباری داد، و با تسلیت مرگ داریوش مهرجویی و ھمسرش که چون داریوش و پروانه فروھر، کاردآجین شدند. راھی که خون مهسا و آرمیتاھای بیگناه در آن ریخته شده تا رھایی کامل ادامه دارد. ‏دوشنبه اول آبانماه ساعت ده شب، مرا به سلول انفرادی در بازداشگاه امنیتی الف-ط انتقال دادند و ھمان شب ساعت ۱۲، دستبند و پابند زدند و ھمراه سه مامور اطلاعات به تهران انتقال دادند.

او در بخش دیگری از متن ارسالی آورده است که؛ ‏میدانم با تحمیل فقر، بیکاری، فساد، سرکوب و کشتار، زندگی را بر شما ھم‌میهنان عزیزم تبدیل به جهنم کرده‌اند، اما مبارزه شما به ویژه دختران و پسران جوان برای آزادی و دفاع از سنگر کشف حجاب اجباری، ستودنی است. ھیچ ملتی بدون ھزینه نمیتواند به آزادی‌، عدالت، رفاه، امنیت، و دموکراسی سکولار برسد. تداوم مبارزه دموکراتیک، راھی است که انتخاب کرده‌ایم و باید تا رسیدن به رھایی کامل، ادامه دھیم. آرمیتا آخرین شھید در این راه نخواھد بود، و ما نباید کوتاه بیائیم. در تداوم ھمین راه است که در نمایش پیش رو که رژیم برگزار خواھد کرد تا‌ شکل پوپولیستی، غیر آزاد و غیر دموکراتیک برای خودش مشروعیت مردمی کسب کند و به چپاول و سرکوب که از نتایج چنین مشروعیت دروغینی خواھد بود ادامه دھد، “نه” خواھیم گفت، تا پاسخ روشن و کوبنده ای به استبداد، کشتار، چپاول و فساد بدھیم. حشمت‌الله طبرزدی زندان اصفهان/  ۱۹ آبان ۱۴۰۲

بیانیه مشترک تشکل های دانشجویی در همراهی با اعتراضات کارگران صنعت نفت ۱۲ نوامبر-

ما دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور همبسته و همراه با اعتراضات کارگران نفت هستیم! فرزند کارگرانیم کنارشان می‌مانیم! در ادامه اعتراضات و اعتصابات یک‌سال گذشته کارگران و کارکنان نفت و پتروشیمی، طی روزها و هفته‌های اخیر، گزارشاتی از اعتصابات و اعتراضات کارگران رسمی صنعت نفت منتشر شده است. اعتراضاتی که کارگران مبارز با عملی کردن آن‌ها، نقش موثر خود را در تقویت مبارزات حق‌طلبانه کلیه مزدبگیران و استثمار شوندگان در سراسر کشور، به خوبی ایفا کرده‌اند. این مبارزات، اعتراضات و اعتصابات امیدوار کننده، قویا توسط ما دانشجویان انقلابی و پیشرو و فعالین انقلاب «زن زندگی آزادی»، حمایت می‌شود.

اعتراضات کارگران رسمی نفت علاوه بر اهمیتی که در خود به عنوان اعتراض بخشی تعیین‌کننده از بین کارگران دارد، همراه بوده است با ادامه سبک مبارزاتی‌ای که از اعتراضات سراسری بازنشستگان الهام گرفته شده. سبک و سیاقی متشکل، پیشرو و مدرن که اعتراضات نام برده را دچار رشد کیفی و کمی خواهد کرد. اعلام روزهای دوشنبه هر هفته به نام «دوشنبه‌های اعتراضی کارگران رسمی نفت»، اقدامی مثبت است که کلیه کارگران صنعت نفت را با همکارانشان متحدتر و اعتراضات مذکور را نیز گسترده‌تر و فراگیر می‌کند. اعلام این روز توسط یکی از بخش‌های مهم جنبش کارگری، می‌تواند جایگاه واقعی و معین و قابل تمایز طبقه کارگر را در جریان انقلاب عظیم و تاریخی «زن زندگی آزادی»، روشن‌تر کند. این اقدامی است در راستای تحکیم هرچه بیشتر از پیش پایه‌های مبارزه متشکل، متحدانه و هدفمند علیه وضع موجود. این کوششی است علیه جنایتکاران و دزد سالاران حاکم، آنانی که این وضعیت دون شأن انسان را بر همه ما تحمیل کرده‌اند.

ما تشکل‌های دانشجویی و بخش عظیمی از دانشجویان سراسر کشور از اعتراضات کارگران صنعت نفت و از گسترش اعتراضات کارگران بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی در سراسر کشور، به هر شکل ممکن حمایت می‌کنیم. ما به خوبی می‌دانیم که درد مشترک ما چیست و این درد چگونه درمان می‌شود. ما مطمئن هستیم که چرخ‌های این ماشین کشتار و جنایت و سرکوب من‌جمله چرخ‌های اقتصاد جمهوری اسلامی را روزی به کمک دستان پرتوان کارگران مبارز نفت متوقف خواهیم کرد. پیش به سوی ایستادگی عمومی جامعه برای تمام حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی‌ که از ما دریغ کردند؛ پیش به سوی تداوم انقلاب «زن زندگی آزادی» تا پیروزی … فرزند کارگرانیم کنارشان می‌مانیم.

امضا کنندگان: – تشکل دانشجویان پیشرو – نهاد آزادی‌خواهان دانشگاه تهران شمال – نهاد دانشجویان آزاد خوراسگان (دانشگاه آزاد اصفهان) – کمیته سراسری دانشجویان کردستان – اتحاد دانشجویان دانشگاه الزهرا – جمعیت دانشجویان آزاد (دانشگاه آزاد سنندج) همینطور جمعی از دانشجویان و فعالین: – دانشگاه اصفهان. – دانشگاه علوم پزشکی اصفهان – دانشگاه شیراز – دانشگاه صنعتی اصفهان – دانشگاه هنر اصفهان – دانشگاه علوم پزشکی ارومیه – دانشگاه کردستان – دانشکده فنی دخترانه سنندج – دانشکده فنی یزدان‌پناه کردستان یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲

دبیرکل خانه پرستار ۱۲ آبان- مهاجرت پرستاران بحرانی شده است. سالانه بیش از سه‌هزار پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند اما وزارت بهداشت حتی اندازه همین آمار به کادر درمان اضافه نمی‌کند.

بانە؛ زخمی شدن ٧ کولبر با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی

کانون حقوق بشر ایران ۱۱ نوامبر- نیروهای هنگ‌مرزی در مرز «هنگه‌ژال» بانه بسوی دسته‌ای از کولبران آتش گشوده و دست‌کم ٧ کولبر را با سلاح «ساچمه‌ای» به شدت زخمی کردند. شنبه ۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۲. هویت کولبران زخمی شده که تا کنون احراز شده است، «اشکان (فامیلی نامشخص)»، «انور (فامیلی نامشخص)»، «کارزان (فامیلی نامشخص)» هر سه اهل روستای «کیله‌شین» از توابع شهرستان سقز،  «رحمان (فامیلی نامشخص)» اهل دیواندره، «خالد خشنودی» اهل سقز، «مختار خه‌جی» اهل مریوان و «بهروز (فامیلی نامشخص)» اهل بانه، می‌باشد. بر اساس این گزارش، اشکان از ناحیه «سر»، انور از ناحیه «دست»، رحمان از ناحیه «پشت» و «ران» و خالد از ناحیه «کتف» زخمی شدند.

حقوق بشر در ایران ۱۲ نوامبر- جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی، ساکن اهواز مرکز استان خوزستان، تجمع اعتراضی، برگزار کردند. ۲۱آبان ماه ۱۴۰۲. این شهروندان، خواستار افزایش حقوق بازنشستگی، مطابق توروم جاری کشور، اجرای طرح همسانسازی حقوق و مزایا و حق دسترسی به بیمه های تکمیلی جهت امور درمانی هستند.

حقوق بشر در ایران ۱۲ نوامبر- جمعی از پرستاران و کادر بهداشت و درمان ساکن کاشان در مقابل درب اصلی دانشگاه علوم پزشکی آن استان، تجمع اعتراضی برگزار کردند. یکشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۲. این شهروندان، نسبت به پرداخت نشدن فوق العاده خاص و متناسب نبودن هزینه تعرفه پرستاری در قیاس با توروم جاری در کشور، معترض هستند. بنا بر اعلام این شهروندان: در دوران شیوع ویروس کرونا چون به ما نیاز بود مسئولان کلی وعده دادند اما تا به امروز به هیچ یک از آن وعده ها عمل نکردند.

گزارش تکان‌دهنده از زنان و مردانی که در زمستان سخت پناهی ندارند ۱۲ نوامبر- نیم ساعت مانده به نیمه شب در میدان شوش، کارتن‌خواب‌ها بساط محقرشان را کف پیاده‌رو پهن کرده‌اند. دختری که سر کوچه بن‌بست برِ خیابان نشسته و دوا دود می‌کند، می‌گوید چند هفته قبل، طرح ضربت آمد و کارتن‌خواب‌های کنار دیوار اوراقچی‌ها را برد ترک اجباری.دختر، بیمار ترنس است. از برهم ریختگی و ناسازگاری هورمون‌هایش، فقط زمختی استخوان‌ها مانده و رگه محوی در تارهای صوتی وقتی حرف می‌زند. مربی والیبال نوجوانان بوده. بعد از ۳ سال کارتن خوابی، شمای ورزشکاری دارد با آن ساق‌های کشیده. همه زندگی‌اش داخل یک کوله پشتی سیاه‌ است و کیسه پلاستیکی گره خورده به مچ دستش. گرمخانه راهش نمی‌دهند، چون هویت جسمش بلاتکلیف است. بارها پشت در گرمخانه‌ها التماس کرده و اشکریزان از تحقیر و توهین‌های رکیکی که نثارش شده، دوباره به کوچه‌های سرد برگشته. حالا هم که سطل‌های زباله خیابان خالی‌تر از همیشه‌اند. «نمی‌تونم برم دزدی. نمی‌تونم برم خفت‌گیری. خودمو می‌فروشم.» اعتماد ۲۵ دی ماه

صدای آمریکا ۱۲ نوامبر- وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی از تفکیک «جنسیتی» کتاب‌های درسی خبر داد. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با رویکرد اجرای منویات علی خامنه‌ای در ایران به اجرا گذاشته شده است و در تازه‌ترین اظهارنظر وزیر آموزش پرورش گفت که طبق این سند کتب درسی باید متناسب با «جنسیت» دختران و پسران متفاوت شود.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت ۱۲ نوامبر- نیروهای عملیاتی شرکت فلات قاره شاغل در جزیره سیری و نیز نیروهای شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، امروز یکشنبه ۲۱ آبان ماه و در ادامه تجمعات گذشته خود نسبت به عدم تحقق مطالباتشان دست به اعتراض زدند. حذف کامل سقف‌حقوق، حذف محدودیت، حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت بک پی آن از مهمترین خواسته های این گروه از کارکنان نفت است. گروهی از  کارکنان ستادی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در اهواز نیز در اعتراض مصوبه دولت برای ادغام صندوق‌های بازنشستگی دست به تجمع زدند.

برای انتشار در شبکه های اجتماعی

مقالات بیشتر از این نویسنده را می‌توانید با کلیک روی نام ایشان مشاهده کنید.

تازه ترین

«دنیای‌اقتصاد» وضعیت مالکیت ۲۰ شرکت بزرگ بورسی را بررسی می‌کند

«دنیای‌اقتصاد» وضعیت مالکیت ۲۰ شرکت بزرگ بورسی را بررسی می‌کند

نهنگ‌ها در تور دولت گروه: سیاست گذاری دنیای اقتصاد : «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی تحلیلی به بررسی وضعیت مالکیت و مدیریت ۲۰شرکت بزرگ بورسی از منظر ارزش بازار پرداخته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان این شرکت‌ها دست‌کم مدیریت ۱۲شرکت تحت اختیار دولت و شرکت‌های وابسته به...

بازخوانی بیانیه تاریخی مترجمان در مخالفت با سانسور

بازخوانی بیانیه تاریخی مترجمان در مخالفت با سانسور

سعید محمدپور - در قیام ژینا گروه بزرگی از مترجمان ایرانی با صراحت اعلام کردند که تحت تأثیر قیام ملت ایران دیگر با سانسور همراهی نمی‌کنند. برخی بر عهد خود نماندند. این موضوع را در گفت‌وگو با برخی امضاکنندگان بیانیه بررسی کرده‌ایم. در اوج اعتراضات و جنبش اجتماعی «زن،...

۱۲ زندانی سیاسی از زندان اوین: اول ماه مه روز جهانی کارگر فرخنده باد!

۱۲ زندانی سیاسی از زندان اوین: اول ماه مه روز جهانی کارگر فرخنده باد!

ناهید تقوی، فرح نساجی، گلرخ ایرایی، آنیشا اسداللهی، هستی امیری، سیامک ابراهیمی، شاهرخ احمدی، مهران رئوف، کیوان مهتدی، فواد فتحی، مازیار سیدنژاد و مرتضی پروین می‌نویسند:‌ «امروز در برابر طبقه کارگر ایران وظیفه‌ای بزرگ خودنمایی می‌کند؛ آگاهی از جایگاه خود به عنوان طبقه...

0 Comments

0 Comments