شورای ملی تصمیم  همراه و همگام با مردم آگاه ایران، برای تحقق خواسته‌های زیر تلاش و مبارزه می‌کند. 1- گذار کامل از جمهوری اسلامی با تکیه به جنبش‌های اعتراضی مردم، گذار خشونت پرهیز با حفظ حق دفاع مشروع. 2 – حفظ تمامیت ارضی کشور با تاکید بر نظام غیرمتمرکز . 3- جدایی دین از حکومت. 4 – فراخوان عمومی برای تشکیل مجلس مؤسسان. 5 – تلاش برای برپایی نظامی دموکراتیک و انتخابی  تعیین نوع حکومت با آرای مردم. 6 –  اجرای کامل اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته به آن، با تاکید بر رفع هرگونه تبعیض علیه زنان و برابری جنسیتی در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و مشارکت زنان در مدیریت جامعه، و نیز تاکید بر حفظ محیط زیست

ناقص سازی اندام جنسی و سلامت جسمانی زنان به مناسبت روز جهانی “عدم تحمل ناقص سازی اندام جنسی”

2023-02-10

نوشته ای دیگر از شهلا عبقری

Comments

ششم فوریه از سوی سازمان ملل روز جهانی عدم هرگونه مدارا با” قطع آلت جنسی زنان”، یا “ناقص سازی اندام جنسی زنان” نام گرفته است  سازمان ملل پیش بینی میکند که  اگر اقدام فوری و پیشگیرانه در این مورد انجام نشود، تا سال ۲۰۳۰ در کل جهان میلیون ها کودک دختر در خطر انجام این عمل قرار میگیرند. هر چند آمار نشان میدهد که تعداد قربانیان کم شده اند اما هنوز آمار بالا است و باید بیشتر تلاش شود تا بتوان  تا سال ۲۰۳۰این مشکل زنان و دختران را برطرف کرد

 هدف و پیام امسال روز جهانی” ناقص سازی جنسی زنان”، همراهی مردان و پسران با زنان برای تغییر این  سنت و نورم است. دقیقا همراهی مردان در این مهم، به صفر رساندن این عمل ضد زن وضد انسانی را سرعت می بخشد.

لازم به یاد آوری است که “ناقص سازی اندام جنسی زنان” واژه ای است که در دهه هفتاد به دلیل تلاش های پیگیر فعالان حقوق زن و فمینیست ها جایگزین واژه “ختنه” شده است.  واژه های مانند ” مثله کردن” و یا بریدن آلت جنسی” نیز هنوز استفاده شود. معمولا این عمل در  سنین کودکی  بین۴ تا ۱۲ سال انجام میشود. همچنین نمونه هایی در کودکان کمتر از ۴ سال نیزدیده شده است.

. ناقص سازی عضو جنسی زنان شامل چهار نوع زیر است

 نوع اول: بریدن پوست اطراف کلیتوریس، کلیتوریس یک اندام کوچک است که در بالای آلت جنسی زن قرار دارد و معمولا با لبه های بیرونی واژن پوشیده شده است

نوع دوم: بریدن  کلیتوریس همراه تمام یا بخشی از لب های کوچک

 نوع سوم: بریدن  تمام یا بخشی از آلت جنسی خارجی به همراه تنگ کردن سوراخ واژن و دیگر اعمال از قبیل داغ کردن، شکافتن، خراشیدن یا سوزاندن بافت های اطراف آلت جنسی  زنان و پاره کردن بافت های اطراف واژن که با شدت های مختلف می تواند صورت بگیرد .

نوع چهارم: فرعونی” نام دارد که کاملا واژن بسته میشود، این نوع مربوط به دوران مصر باستان است. اسناد تاریخی  نشان دهنده این است که  این عمل پدیده ای بسیار قدیمی است که به مذاهب یهودی، مسیحی و اسلام وارد شده است

بیشترین این عمل در بیمارستان انجام نمیشود و بدون بی‌هوشی یا بی‌حسی و بدون رضایت دختر توسط قابله‌های غیر متخصص به وسیله تیغ‌های تیز انجام می گردد. البته اخیرا در بعضی از کشور ها بوسیله پزشک نیز انجام میشود که خطر عفونت ها را ازبین می برد

به دلیل استفاده از ابزار غیر پزشکی آلوده و غیر استریل به وسیله قابله های سنتی، عفونت و اختلال در عملکرد اندام های زنانه  بوجود می آید که مشکلات  بسیاری را برای دختران و زنان به همراه می می آورد

مشکلات  فوری وکوتاه مدت شامل شوک، درد، خونریزی، عفونت مجاری ادرار، عفونت  با انواع باکتری و ویروس مانند، کزاز و… ، بیماری های عفونی جنسی ( ایدز و هپاتیت و…)و وارد شدن میکروب داخل خون(سپتیسیمیا) که بسیار خطرناک و کشنده است.

مشکلات طولانی مدت  شامل موارد زیر است :

 مانند، مشکل در ادرار کردن به دلیل تورم بافت های اطراف واژن ،

مشکل خروج خون در دوران  قاعدگی (عادت‌ماهانه)، مشکلات واژنی از قبیل ترشحات غیر طبیعی،

ایجاد بافت های اضافی ، مشکلاتی در بارداری یا زایمان( زایمان سخت با ،درد طولانی به دلیل اینکه  ماهیجه های مربوطه خاصیت باز شدنشان کم میشود  و درست باز نمی شوند و بسیای اوقات زن باید سزارین شود و اگر سزارین نشود ازبین می رود )

خفگی نوزاد- مرگ نوزاد

فیستول واژن: ارتباط بین بافت های دو اندام را فیستول می گویند، بوسیله انجام این عمل بافت های بین واژن و مقعد و یا روده بزرگ به هم راه پیدا می کند و مدفوع امکان ورود به واژن را پیدا می کند که ایجاد عفونت مداوم و درد و ناراحتی می کند که البته به وسیله جراحی و لیزر قابل معالجه است.

 ایجاد سیست و صدمه به بافت های سالم

مشکل در روابط زناشویی( سکس با درد و بدون لذت)

 نازایی.

طبق آمار سازمان جهانی این عمل در سی کشور دنیا صورت می گیرد. حدود  دویست میلیون زن در سراسر دنیا این عمل  بر رویشان انجام شده که بیشترین آنها از کشورهای مصر، اتیوپی و اندونزی می باشند. در ده های اخیر کاهش بسیاری در آمار ناقص سازی اندام  جنسی دختران دیده شده اما  در سه ساله اخیر به دلیل پاندمی کووید این آمار تغییر چندانی نکرده و در بعضی کشورها شاهد آمار بالاتری نیز بوده ایم…

آمار دقیق ناقص  سازی جنسی دخنران  در کشورهایی مانند   هندوستان، مالزی، عمان، عربستان، امارات و همچنین استرالیا و و اروپا ، آمریکای و کانادا که مهاجر بسیار قبول می کند وجود ندارد، زیرا بسیاری این عمل را پنهانی  بر روی دختران انجام میدهند

 گزارش ها نشان میدهد که در برخی از مناطق ایران ناقص‌سازی جنسی روی دختران انجام می‌شود و در چهار استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و هرمزگان هنوز رواج دارد.

بسیاری باور دارند که در ایران انجام این عمل همانند بسیاری از کشور های دیگر تکیه بر سنت دارد و اکثرا در خانواده های سنتی انجام میشود که از مضرات آن آگاهی ندارند.  در قوانین ایران قانونی برای منع انجام این عمل وجود ندارد، هر چند در مورد قوانین نقص عضو برای پرداخت دیه اشاره به نقص عضو جنسی زنان شده است. بطور کل میتوان گفت که این عمل ضد زن از طرف جمهوری اسلامی نادیده گرفته میشود.

 حق انسان بر بدنش یکی از  مهم ترین اصول حقوق بشر است  و ناقص سازی اندام جنسی زنان ا نقض  حقوق انسانی زنان است. با پیروزی  انقلاب زن، زندگی آزادی نه تنها ناقص سازی جنسی بطور کامل از بین خواهد رفت بلکه زنان به تمامی حقوق انسانی خود خواهند رسید

شهلا عبقری

 ۱۸بهمن ۱۴۰۱ | 07-02-2023

برای انتشار در شبکه های اجتماعی

مقالات بیشتر از این نویسنده را می‌توانید با کلیک روی نام ایشان مشاهده کنید.

تازه ترین

سکولاریسم – مزایا، چالش‌ها و انتقادات

سکولاریسم – مزایا، چالش‌ها و انتقادات

سکولاریسم چیست؟ چه سودی برای مردم و جامعه دارد؟ چالش‌های رسیدن به آن چیست؟ انتقادها و نگرانی‌ها در باره آن کدام است؟ این نوشته به طور فشرده به این مباحث می‌پردازد. سکولاریسم یعنی جدایی نهاد دین از نهاد دولت. به زبان دیگر جدائی دین و مذهب از قوای سه‌گانه‌ی اجرایی،...

حماسه داد و رژیم بیداد – محمد حسین یحیایی

حماسه داد و رژیم بیداد – محمد حسین یحیایی

چند روزی از انتخابات دور دوم مجلس یازدهم که در روز جمعه 21 اردیبهشت برگزار شد، می گذرد. ذوب شدگان در ولایت که جیره خوار رژیم در همه دوران بودند مثل گذشته گرد و خاک راه انداختند و فریاد بر آوردند که مردم حماسه آفریدند و یک پارچه در انتخابات شرکت کردند، « احمد وحیدی »...

“فریاد از این تغافل و…”، مسعود نقره کار

“فریاد از این تغافل و…”، مسعود نقره کار

جنبش زن، زندگی، آزادی به عنوان جنبشی سیاسی و فرهنگی با ایده و گفتمانی روشنفکرانه فراموش شده و به جای آن دلمشغولی به بازی فرافکنی سیاسی - کودکانه (کی بود کی بود من نبودم، تو بودی)، و درغلطیدن به خشونت‌های زبانی و پرونده سازی نسبت به یکدیگر، پرداختن به پرچم‌های خودی و...

0 Comments

0 Comments